co dělat
wifik
Dceři je 25 let má přítele který ji zatáhl na drogy.Začíná to dluhy,bere si různé půjčky,které zatím platíme my jelikož je hlášená u nás.Skoro vůbec se s námi o tom nechce bavit,nechápe,že ji chceme pomoc.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Vaše 25 letá dcera si našla přítele, se kterým užívá drogy. Na drogy si půjčuje peníze, vy za ní půjčky splácíte. Dcera se s vámi nechce bavit. A podle vás nechápe, že jí chcete pomoct.
Pomoci lze bohužel jenom tomu, kdo o pomoc stojí a připouští si, že ji potřebuje. Vaše 25 letá dcera je dospělá, rozhoduje sama o svém životě, tedy i o tom, jestli bude nebo nebude užívat drogy. Vy jí můžete říct, že s užíváním drog nesouhlasíte a důsledně se mu postavit. Nemůžete jí v něm však zabránit.
V tuhle chvíli jste to vy, kdo vidí problém. A jste tedy ti, kteří mohou hledat cestu, jak situaci změnit. Opakovaně se přesvědčujeme o tom, že rodina je propojený systém, kde například změny chování a uvažování na jedné straně mají po nějaké době dopad na všechny ostatní. Způsobit změnu není však vůbec jednoduché, obzlášť funguje-li rodina v zajetých kolejích. Chce to odvahu, sílu, trpělivost a hlavně důslednost.
Dcera by měla vědět, že ji máte rádi a podpoříte jí, když bude chtít skutečně svou situaci řešit. Stejně tak by si ale měla na základě vašeho chování (ne jen slov) uvědomit, že vás nemůže zneužívat (například splácení dluhů). Kromě práv na vlastní život a rozhodnutí, máme také každý své povinnosti a neseme odpovědnost za svoje chování.
Když budu konkrétní: Pokud žijete společně v jedné domácnosti, pak by měl mít každý svá práva (např. na soukromí, nakládání se svým volným časem apod.), ale také povinnosti (přispívat na nájem, plnit úkoly, které si rozdělíte, udržovat pořádek apod.). Na takových věcech je potřeba se domluvit a pak je důsledně dodržovat. Při nedodržetní dohody by měla přijít jasná sankce, tj. konfrontace se zmiňovanou zodpovědností.
Domluvit si pravidla, sankce a vymyslet plán, co se bude dít, bývá někdy obtížné. Obzvlášť, když už se nějakou dobu v takovém začarovaném kruhu točíte. I proto doporučujeme osobní rozhovor s odborníkem, který by s vámi situaci podrobně probral, zmapovali byste svoje možnosti a mohli se rozhodnout, co dál.
Kontakty na taková místa najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu (hledejte kontaktní centra a nebo poradny), nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Mimochodem, bránit se dluhům, které si nadělá vaše dcera, je možné i jinak než tím, že je budete platit. V této věci se můžete obrátit např. na Právní poradnu A.N.O., která své služby nabízí zdarma (kontakt: Právní poradna A.N.O., Koněvova 95, Praha 3 - Žižkov, tel.222 582 932).
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.