mdma a játra
hogatomy
Dobrý den, můj dotaz je ohledně užití mdma. Mám zvýšené jaterní testy ast a alt 1,1. je nějaká hrozba po užití mdma?, případně mohl bych si dát jen půlku? díky za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že máte zvýšené jaterní testy (referenční meze jaterních testů pro dospělého muže jsou: ALT 0,1-0,78, AST 0,10-0,72; Vaše hodnoty jsou vyšší, uvádíte 1,1). Důvodů, proč máte jaterní testy zvýšené, může být pochopitelně celá řada. Nicméně v naprosté většině případů to znamená, že játra nejsou v dobré kondici. Jelikož se MDMA metabolizuje právě v játrech, její užití bych Vám vůbec nedoporučovala. A to v jakémkoli množství. Nemluvě o tom, že to, co je dnes označováno za extázi, nebo MDMA, může obsahovat kdejaké silně hepatotoxické příměsi.
Vždycky se může stát, že všechno dobře dopadne. Dáte si extázi, užijete si příjemný večer a i pak budete v naprostém pořádku. Bohužel Vám však něco takového naše poradna nedokáže zaručit. Rozhodnutí bude nakonec vždy pouze na Vás. Naším úkolem je Vás pravdivě informovat o možných rizicích.
Posílám Vám odkaz na zajímavý článek z 3.lékařské fakulty, který se extázi věnuje poměrně podrobně. V textu je mimo jiné uvedeno (pokud jde o játra) následující:
"Klinicky se poškození jater po užití extáze může projevovat od asymptomatického zvýšení jaterních testů až po akutní jaterní selhání, které může končit i smrtí nebo být indikací k transplantaci jater. V některých případech akutního selhání se však pacienti mohou plně uzdravit i bez rozvoje jaterní encefalopatie[Andreu et al. 1998;Ellis et al. 1996]. Akutní poškození jater po extázi může napodobovat virové hepatitidy svými nespecifickými symptomy i v bioptických vyšetřeních. Po stadiu prodromů nastupuje ikterus a zvýšení sérových aminotransferáz. Bolest břicha je častým příznakem u toxických hepatitid [Andreu et al, 1998]. MDMA může být také jednou z látek, která je schopna vyvolat chronickou hepatitidu[Droste and de Vries 1995] a eventuelně fibrosu [Khakoo et al. 1995] a cirhozu [Fidler et al, 1996]. Mechanismus jaterní toxicity MDMA nebyl doposud přesně objasněn. Může být spojen s působením některého metabolitu MDMA nebo kontaminací tablet jinou látkou při jejich výrobě [Milroy et al. 1996]."
Odkaz na celý článek: http://old.lf3.cuni.cz/drogy/articles/prehledextaze.html.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.