Nevíme jak dál
mirlen
Dobrý den, má sestra je závislá na pervitinu. Dle mého názoru si dokonce píchá. Doma začala krást, matka ji proto vyhodila. Odstěhovala se poté k rodinné příbuzné, našla si práci. Chvilku sekala latinu. Nyní ji vyhodili z práce, spadla do drog ještě víc. Z domu ji vyhodila proto i příbuzná. sestra furt jen slibovala a nic. Protidrogový koord. nám poradil nechat jí padnout až na dno. Dávali jsme jí tisíce šancí, ničeho si nevážila. Ona za námi však furt jezdí, volá nám, zvoní na nás. Tvrdí nám, jak jsme hrozní, apod.Všichni jsme z toho psychicky vyřízeni. Je neodbytná, chce stále jen peníze. Nabízíme jí pomoc - zařízení léčby. O to nestojí. Raději spí v autě. Jak se máme chovat?Máme čekat, až přijde sama a bude se chtít léčit?Víme, že když jí podáme opět pomocnou ruku, zase toho jen zneužije. Děkuju za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Vaše sestra užívá drogy, nejspíš dokonce injekčně. Na jednu stranu ji máte rádi, chtěli byste jí pomoct. Na stranu druhou to vypadá, že ona se ještě pro abstinenci nerozhodla. Sice jsou chvíli, kdy seká latinu, ale pak následuje propad, kdy znovu užívá drogy, "otravuje" celou rodinu a chce peníze.
Rozumím tomu, že je pro Vás těžké takové citové vydírání ustat. Každý, kdo se někdy v takové situaci ocitl, občas pochybuje o tom, jestli je to, co dělá, správné. Není si jistý správností svých rozhodnutí, bojí se toho, co se stane. Hledá, kde udělal chybu a dává si vinu. Nejtěžší to bývá právě pro ty nejbližší - rodinu, sourozence, přátele, partnery. Ten, kdo drogy užívá, si ale právě díky těmto pocitům viny na nich dokáže vydobít spoustu privilegií - bydlení zdarma, jídlo, peníze,...
Vaše rodina nakonec dokázala sestře jasně ukázat hranice. A v tom si zasloužíte velký obdiv!
Jak je vidět, chce to hodně sil, výdrž, trpělivost a důslednost. Je těžké, nedat se strhnout citovým vydíráním, nebo lákavou pozicí "být ten jediný, kdo ji pochopí a pomůže". Ideální by bylo, kdyby se Vám v rodině podařilo domluvit na jednotném postoji, který vůči sestře budete dodržovat. Pomohlo by Vám to navzájem, a sestře tím dáte jasné hranice. Mezi dohodnutými pravidly může být i dohoda typu "žádné peníze", "pomoc až bude v léčbě" apod. Bohužel je možné, že to všichni v rodině nedokážou ustát. A nebo se sestře podaří "napálit" celou rodinu. I to se může stát. Je dobré počítat dopředu s nezdary a nezlobit se pro ně na sebe navzájem.
Navíc bych Vám doporučila zajít si o celé situaci promluvit do poradny. Nejen, že se Vám znatelně uleví, když zjistíte, že na takový problém nejste sami, a nejste jediní, kdo něco takového řeší. Ale budete tam moct dát volný průběh emocím (strach, vina, zloba), které Vás v rozhodování mohou brzdit.
A v neposlední řadě není vůbec na škodu, najít si i jiné společné téma, než je Vaše sestra. Nedovolte drogám, sestřinému užívání drog, být tím jediným, co Vás jako rodinu spojuje. Zajímejte se i o ostatní (zdravé) členy rodiny, myslete na sebe, svoje zájmy a koníčky.
Kontakty na poradny najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu. Hledejte pod označením poradna nebo kontaktní centrum. Kdyby Vám nemohli nabídnout svoje služby, poradí Vám, kam přesně se obrátit. A nebo napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná. Poslala bych Vám kontakt.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.