alkohol
dzejn
dobrý den, ráda bych se zeptala,každý víkend chodím na discoteky,hlavně v sobotu,a v tu sobotu vypiju vždycky hodně alkoholu že pak odpadnu a chce se mi nehorazne spat,mam nutkani na zvracení ale nikdy nezvracim,je pravda že zajdu někdy i v týdnu a to je středa ae to jen příležitostně,chci se zeptat jestli to není příliš moc zátah na játra?nepiju žádnej tlamolep ale především vodku s energy. Jak tohle sbášejí játra?co později projevuje se to nějak? děkuji moc za odpověd

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že zpravidla jednou týdně (nejčastěji v sobotu), chodíte na diskotéky, kde vypijete poměrně hodně alkoholu, který kombinujete s energy drinky. Stává se Vám, že pak odpadnete, nikdy nezvracíte. Ptáte se, jaký je to zátah na játra a jestli se to později nějak projevuje?
Vím o Vás jen to málo, co jste uvedla, tj. že jste žena, nevím věk, pijete poměrně pravidelně (1-2 týdně) poměrně velké dávky vodky s energy drinky.
Kombinace energy drinků s alkoholem je riziková. V Americe byla výroba alkoholických nápojů obsahujících kofein (který obsahují energy drinky) dokonce zakázána. Alkohol utlumuje, energy drinky povzbuzují. Reakce na takovou kombinaci může být nevyzpytatelná. Zpravidla to však vede k tomu, že dotyčný si díky energy drinku neuvědomuje svou opilost a vypije více alkoholu, než by vypil, kdyby nepil energy drink. Samotný alkohol játra zatěžuje. Stav, kdy je člověk opilý a následně odpadne, je de facto signálem, že toho má tělo dost. Díky energy drinkům přichází takový signál se zpožděním, ovšem může pak přijít s o to větší razancí. Kombinováním energy drinků s alkoholem už se zabývaly i některé výzkumy, na které najdete odkazy na webových stránkách: http://www.drogy.net/portal/alkohol/alkohol-a-zdravi/energy-drinky/. Bohužel jde o starší články (2007 a dříve), nicméně jejich obsah je stále platný.
Odpovědi na Vaše otázky jsou tedy následující: Kombinování alkoholu s energy drinky zatěžuje játra více, než samotné pití alkoholu (v kombinaci s vodou či jiným nealkoholickým a nepovzbudivým nápojem). To se může projevit rychlejším nárůstem tolerance k alkoholu, ale i většími zdravotními riziky (včetně kolapsu, přiotrávení apod.), nemluvě o dalších rizicích, která jsou zmiňována ve výše uvedených článcích (větší riziko úrazu, promiskuitního chování apod.).
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.