peří
kyma
ahoj..muj problem, jestli se tomu tak dá říct, je pervitin. Váham se slovem problém, protože vlastně ještě nevím, jestli budu mít nějaké větší potíže přestat brát. Beru šňupáním..začalo to, jako asi u každého. Občas jsem si vzal na párty. Frekvence užívání se začala krátit, až jsem zjistil, že beru každý den. Vzhledem k tomu, že nemám zrovna nouzi o peníze, tak jsem ani neuvažoval o tom, že bych měl nějaký problém. Upozornila mě na něj až kamarádka, která mě řekla doslova: víš vůbec jak dlouho už takhle bereš každej den?...no a já odpověděl - asi 2 měsíce?...pravda kterou mi řeka, mě poměrně šokovala. Je tomu rok, co beru denně. Vlastně ani nevím na co se zeptat. Snad - jde zvládnout přestat i bez pomoci?.teď absinuji druhý den a musím říct, že toho mám plné zuby. Jsem utahanej, protivnej a nemyslím prakticky na nic jiného než na fet. V můj prospěch hraje snad moje povaha. Jsem velikej bojovník a velmi tvrdohlavej člověk. Mám rodinu a nechci, aby o tom věděla.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jestli tomu dobře rozumím, ptáte se, jestli je možné, aby člověk zvládl vyabstinovat a abstinovat od pervitinu sám, bez pomoci.
Píšete, že užíváte denně de facto rok. Sám si nejste jistý, jestli abstinovat zvládnete. V době, kdy jste dotaz psal, to byly dva dny, co jste abstinoval.Jestli abstinujete dodnes, máte za sebou minimálně 5 dní. Už po dvou dnech jste se cítil unavený, protivný, nemyslel jste na nic jiného než na pervitin,... to není nic neobvyklého.
U pervitinu je popisována zejména závislost psychická. Ta začíná někde u těch problémů se spaním (někdy přetrvávají i několik měsíců), jejichž součástí jsou i sny o tom, jak jsem si dal. Pokračuje to poklesem nálady, nedostatkem energie, pocitem, že mě nic nebaví, nezajímá, nic mi nejde, nic se mi nechce, všichni mě štvou apod. Je to tak trochu opak toho, jak se člověk cítí na pervitinu. Nějakou dobu je všechno na nic a jakoby šedivé.
Nezbývá, než se s tím zkusit porvat! V tom Vám držím palce! Teď se ukáže, jestli k tomu stačí Vaše tvrdohlavost, bojovnost a důležitost, jakou přikládáte rodině. Po roce denního užívání to ale nejspíš nebude snadné. A to i pro to, že jste se rozhodl to před rodinou utajit. Budete tedy na to sám.
Ať už jste do dnešního dne vydržel, nebo ne, nevzdávejte to! V abstinenci Vám může pomoct, když si věci dopředu trošku naplánujete. Je dobré svoje současné plány trochu podřídit očekávané únavě a mrzutosti. Možná by nebylo od věci udělat si volno, nebo naopak pořádně se v něčem zaměstnat, abyste předešel pokušení. Někomu pomáhá změna prostředí. Někomu bylinkové čaje (zejména třezalka, meduňka a čaje na nervy). V rychlejší rekonvalescenci pomáhají Magne B6, piracetam, magnezium. Vše k dostání v lékárně bez předpisu.
Někdy se stává, že se člověk drogou "jakoby sám medikuje", tzn. že někde v pozadí má například sklony k depresím, nižší sebedůvěru apod. V takových situacích bývá vysazení obtížnější. Než se s tím dokola dlouhodobě trápit, je lepší vyhledat vhodnou pomoc.
Kdybyste tedy s domácími prostředky nevystačil, nebo "šedivost" trvala neúnosně dlouho, obraťte se s žádostí o podporu v abstinenci na nejbližší kontaktní centrum (nabídnou Vám nejspíš možnost rozhovorů, terapie) nebo na psychiatra-adiktologa (kromě rozhovorů zpravidla nabízí i farmakologickou pomoc s cílem snížit chutě=craving, zlepšit náladu a zkvalitnit v rámci možností spánek). Napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná, poslala bych Vám kontakt na někoho, kdo Vás nebude soudit, ale pokusí se Vám pomoci.
V tuhle chvíli se s Vámi loučím, držím palce a budu ráda, když dáte vědět, jak jste na tom.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.