Doléčovací terapie
Twintex
Můj syn je t.č. v ústavní péči na léčení drogové závislosti na pervitinu.Slyšel jsem o zařízeních kterých je možno využít v rámci doléčovací terapie po skončení ústavní léčby.Údajně se jedná o zvířecí farmy v kterých vyléčení narkomani pracují a které mají dobré výsledky.Nemohu však tato zařízení nikde najít.Pokud máte o těchto zařízeních povědomost dovoluji si vás touto formou poprosit o sdělení kontaktů.
Předem děkuji a přeji úspěšný den.
V úctě JN

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
na ústavní (pobytovou, residenční) léčbu může navazovat doléčovací program (nazývaný také jako následná péče). Lidem v léčbě, kteří užívali drogy delší dobu, je vřele doporučováno si takovou péči po ukončení léčby zajistit. Doléčování jako takové většinou probíhá na doléčovacích centrech, kam dotyčný dochází na konzultace, podpůrnou individuální nebo skupinovou terapii. Jinak vede normální život venku, mimo brány jakéhokoli ústavu.
Někdy bývají doléčovacích programy propojeny i s tzv. chráněným bydlením. To je určeno těm, kteří se nemají po léčbě kam vrátit. Nabízí jim na 0,5 roku až 1 rok levnější ubytování s větší mírou podpory odborníků.
Tomu, o čem mluvíte (farmy, na kterých narkomani mracují), se v České republice blíží spíše terapeutické komunity. Ty jsou jakousi intenzivnější formou léčby než je např. ústavní léčba v psychiatrické léčebně. Zatímco v léčebně trvá léčba od 3 měsíců více, v komunitě je to spíše 6 měsíců a více (zpravidla však cca 1 rok). Základním stavebním kamenem v obou typech léčby je skupinová a individuální terapie, provázaná s pracovní terapií, arteterapií, rodinnou terapií a podobně. Nicméně léčebny jsou přeci jenom státní zdravotnická zařízení, s jasnou pracovní dobou, lékaři, sestrami a mají mnohem větší "obrat" pacientů. Naprostou většinu navíc tvoří alkoholici. Terapeutická komunita je pro menší skupinu lidí (do 20 klientů), která se léčí v komunitě celý rok. Lidé tam mají možnost navázat užší vztahy mezi sebou, ale i s terapeuty. Zpětné vazby jsou pro ně tedy významnější a často dochází ke změně hodnotového systému, případně osobnostni.
Pokud se syn již v tuhle chvíli léčí, měl by nejspíš hledat nějakou formu doléčování. Samozřejmě záleží na řadě okolností, ale není žádoucí, aby lidé zůstávali v léčbě donekonečna. Léčebny a komunity jsou poměrně bezpečné bezdrogové prostředí, které je de facto od normálního života izoluje. V momentě, kdy mají motivaci, prošli změnou a již nějakou dobu abstinují, je vhodná chvíle, aby si vyzkoušeli, jak to zvládnou v praxi, v normálním životě.
O rozdílech mezi jednotlivými typy léčeb a doléčování se můžete více dočíst na http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html a http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/dolecovani.html.
Kontakty na zařízení pak můžete hledat na www.drogy.net/databaze-kontaktu. O terapeutických komunitách se toho můžete více dovědět na www.terapeutickekomunity.org.
Stačí to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.