příznaky užívání drog
anloka
Dobrý den,
mám syna(13let).Je problémový ve škole, navštěvovali jsme Ped.psych.poradnu, ale výsledek žádný.Návštěva psychologa také nepomohla. O letošních prázdninách jsem zjistila, že začal kouřit cigarety. Sama jsem nekuřák. Také vím, že tomu nemohu zabránit. Ale vadí mi ta bezmocnost, že si \"musí\" zapálit alespoň cestou do školy a zpět. Z jeho dechu to poznám, do očí mi ovšem tvrdí, že nekouří.Zjistila jsem úplně náhodou o víkendu, že místo cigaret kouří trávu. Nevyznám se v tom, ale vím, že jeden 18-ti letý mládenec si pěstuje doma konopí a nyní ho nabízí ve svém okolí. Jsem již tak podezíravá, že si myslím, zda v tom nejede i můj syn. Jaké jsou příznaky, jak zjistit pravdu, případně kontakt na odborníky. Jsme z okresu Svitavy.
Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
příznaky užívání marihuany jsou například: začervenalé oči, neovladatelný smích, častější změny nálad, zvýšená chuť k jídlu. Když někdo začne s užíváním marihuany, bývá to provázené změnou zájmů, okruhem osob, se kterými se člověk stýká. Někdy následující výchovné problémy doma a ve škole apod. U 13 letého syna, se kterým už v tomto věku máte za sebou návštěvu pedagogicko psychologické poradny a konzultaci s psychologem, nejspíš nebude snadné rozeznat problémové chování způsobené užíváním marihuany od toho, které s tím nesouvisí.
V tomto věku nejsou výchovné problémy nic až tak neovyklého, stejně jako rostoucí touha se nějak vymezit vůči dospělým a hledat si místo mezi svými vrstevníky. Většina dětí potřebuje v tomto věku zažít pocit, že někam patří a v něčem vyniká apod. Jestli má syn výchovné problémy, nejspíš se to jednorázovou návštěvou nevyřeší.
Navrhla bych Vám znovu se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu, psychologa, ideálně na rodinnou terapii. Bohužel fungujeme z Prahy a těžko Vám budu takhle na dálku dávat konkrétní doporučení. Zkuste to ve zmiňované PPP a uvidíte. Bude to chtít velkou míru trpělivosti, důslednost v dodržování domluvených pravidel, ale také nezapomínat si spolu nějaký čas také užít.
Snažila jsem se najít nejbližší poradenské centrum v okolí Svitav, bohužel neúspěšně. Ve Svitavách funguje AT ambulance v rámci Svitavské nemocnice. Vás bych však raději odkázala na rodinné centrum než drogových služeb. Kdybyste v PPP nepochodili, zkuste podle Vám dobře dostupných měst zapátrat na stránkách www.drogy-info.cz v rámci Mapy pomoci.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.