Marihuana
Marcela
Dobrý den,chtěla bych se zeptat na svého syna-21 let,již 4 roky denně kouří marihuanu a myslím,že i dnes má zkušenosti i s tvrdšími drogy-což zapírá.Má na stolku papírky z kartonové krabice-čtverečky asi tak centimetrové.V poslední době zhubl,moc nejí,jídlo do sebe nemůže moc dostat.Nastoupil do práce,kde ho pro nespolehlivost-nechodil včas do práce vyhodili a i dneska ho vyhodili z úřadu práce.Nikam nechodí,povinnosti neplní,jen je zavřený v pokoji,kde se už dlouhou dobu zamyká a má zatažené žaluzie.Bojím se,že z každé další práce ho vyhodí.Nemá již peníze a já mu již nedávám,abych ho donutila se změnit.Tak nevím...bude krást,nebo skočí z mostu...jako jehomatku mě to moc bolí a deprimuje.Prosím o radu.Léčit se nikde nechce,vše odmítá,není prý blázen...Už odmala byl hyperaktivní,a myslím má nějakou poruchu osobnosti a deprese.Je možné dostat aspon důchod?Děkuju za odpověd

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Marcelo,
chápu, že skutečnost, kdy dospělí syn je bez práce a bez jakéhokoliv příjmu, je pro rodinu zátěží. Nicméně, přidělení důchodu není zase až tak jednoduché a má to svá přesná pravidla a postupy.
Pokud by syn opravdu měl nějaké závažné psychiatrické onemocnění, tak to především musí diagnostikovat lékař - specialista na psychiatrii. Psychiatrické diagnosy se ve velké většině případů neurčí po jedné návštěvě, vždy jde o komplexnější vyšetření a s podrobnějším seznámením se s celkovou situací. To bohužel, nelze vyřešit po internetu, ani nijak objektivně zhodnotit. K tomu je třeba především pohovor a průběžný kontakt s dotyčnou osobou.
Udáváte, že syn odmítá jakoukoliv odbornou pomoc. Nevadí, můžete ji využít Vy. Veškerá zařízení pracující s uživateli drog nabízí ve svých službách mimo jiné i bezplatné poradenské služby rodinným příslušníkům a dalším blízkým osobám. Nebojte se jich využít. Nejenom, že se poradíte jak se synem komunikovat, doplníte si chybějící informace, poradíte se jaká doma nastavit pravidla a jaké další vhodné kroky zvolit. Nezískáte jenom poradenství, ale také i podporu, což si v takto pro Vás náročné situaci zajisté zasloužíte.
Bohužel, neuvedla jste - odkud jste. Nevím tedy kam Vás nasměrovat. Buďto napište ještě jednou a uveďte, jaká města máte dobře dostupná. Nebo se sama můžete podívat do databáze kontaktů zde www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - město - Kontaktní centrum. Vyberte si to, které Vám bude lokalitou nejlépe vyhovovat.
Pokud by pro Vás nebyl problém zajed si do Prahy, tak doporučuji se obrátit na poradnu, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. Zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Tato poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Je nutno se během provozní doby s poradnou spojit a na první konzultaci se objednat. Veškeré služby jsou bezplatné. Více informací o zařízení a organizaci naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Naše zařízení - zadat Poradna pro rodiče PPR.
Zatím se mějte hezky. Pokud budete potřebovat, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.