drogy
Deny
Dobrý den.Mám problém se svým 20 letým synem.Je závislý na marihuaně,při silniční kontrole mu zjistili v krvi pervitin.Ve třetím ročníku se vykašlal na školu,nevydrží v žádném zaměstnání,protože není schopný ráno vstanout a fungovat.Má velkou spotřebu peněz,hned všechno utratí,nemá žádný smysl života,začíná mluvit že ho život nebaví a stejně se jednou zabije,myslím že mi hraje na city,protože chce po mě peníze a já mu je nechci dát.Manžel ho vyhodil z domu,bydlí v ubytovně v naší vesnici,kterou mu platím,i jídlo mu dávám,vím že je to špatně,ale nedokážu to jako matka udělat.S manželem se k vůli němu hádáme,prý musí padnout na samé dno.Já to vím,ale nedokážu to a syn veškerou pomoc odmítá,prý než by se šel léčit tak se zabije.Jsem s toho zoufalá a nevím si už rady,mohli by jste mi prosím poradit co v takovém případě dělat a jak ho donutit k léčbě?Moc děkuji Denisa

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Jsem ráda, že jste se rozhodla ozvat do naší poradny. Podobné problémy zažívá spousta rodin a zůstává s nimi zcela o samotě. Možná se za svou sitauci stydí, možná už ani nevěří, že by šlo něco změnit. Jistě pro Vás nebylo snadné svěřit se s tak osobním problémem někomu třetímu. Ještě jednou díky.
To, co popisujete, se děje v mnoha rodinách. Jde o scénář, který je možné popsat jako spoluzávislost Vás a Vašeho syna.
Synovi je 20 let, užívá marihuanu a pervitin, nepracuje a nechává se od Vás zaopatřovat (a to i přes to, že otec prosadil, aby nebydlel doma). Hraje na Vaše city (mluví o tom, že ho život nebaví, že se raději zabije, než aby šel do léčby) a chce po Vás peníze, které okamžitě utratí.
Vy víte, že byste ho neměla podporovat, ale nedokážete to. Možná jste si už v duchu zkusila párkrát říct, že mu další jídlo, peníze na ubytovnu, nedáte, ať se stará sám, ale nakonec jste to nedokázala.
V tomto směru jste na tom oba stejně podobně. Syn si možná také párkrát říkal, že se na drogy vykašle, ale nedokázal to. Drogy mu prostě chutnají, a dělá to kvůli nim. Vy možná kvůli tomu, abyste ho neztratila z dohledu a nemusela se obávat o to, kde je a jestli žije.
Celé je to začarovaný kruh, který můžete přerušit. Riskujete ovšem při tom, že Vás to bude bolet, že budete mít o syna strach, že si řeknete nepěkné věci, že se syn rozzlobí, bude Vás citově vydírat, nebude Vám o sobě dávat vědět. A je pochopitelné, že se naštve! Koho by nerozzlobilo, když náhle přijde o výhody, které mu z tohoto soužití bez jakékoli zvláštní námahy plynuly? Proč by navíc v situaci, kdy mu vlastně nic moc nechybí, něco měnil, a nedej bože nastupoval léčbu? Nemá k tomu v tuhle chvíli jediný důvod. Říkáte sice, že by tam jít měl, podporujete ho ale v zásadě v tom, aby se sebou nic nedělal.
V obdobných případech doporučujeme rodičům obrátit se na poradnu pro rodiče, kde si uleví od emocí, strachů, obav  a pocitů viny, které je v dalších krocích často naprosto paralyzují. Doporučila bych to tedy i Vám. Nejen, že tam budete moci celou sitauci probrat s někým nestranným, ale zároveň se budete moc na spoustu věcí zeptat, probrat, co na syna alespoň trochu fungovalo a co nikoli, a zamyslet se nad tím, co dál. Bohužel Vám nikdo nedá recept, jak syna do léčebny dostat, ale mohli by Vám pomoci vystoupit z toho kolotoče, který nikam nevede. A pak už to bude na každém zvlášť.
Kdybyste stála o kontakt, napište mi, která města jsou Vám dobře dostupná. Nebo se sama podívejte na www.drogy.net/databaze-kontaktu a zavolejte do nejbližšího kontaktního centra.
Držím Vám palce a budu ráda, když dáte vedět, jak jste se rozhodla.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.