Uživání Pervitinu
BM
Psala jsem Vám už jednou a to včera, tak snad si vzpomenete. Můj přítel který se o takovémto tématu nerad baví, tak on chodí na testy, ale už několik let nefetuje, takže to je vždy negativní, a poznaji to v těle až 2 měsíce, říkal. Je to možné? Nevím co dělat. Děkůji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jestli jsem to správně pochopila, pak Váš přítel v minulosti užíval pervitin. Nyní již několik let "nefetuje", ale stále chodí na testy. Výsledek je vždy negativní. Vy ale máte podezření, že se k užívání pervitinu vrátil. Je to tak?
Opakovaně se ptáte na to, jak dlouho je možné pervitin v těle zachytit. A já můžu jedině zopakovat dříve řečené. Pervitin je možné zjistit z krve 1-3 dny, z moči 3-21 dní, záleží zejména na intenzitě užívání. O dvou měsících se u žádného typu testu nehovoří. Jinak je to třeba u marihuany, která je zachytitelná v případě velmi intenzivního užívání měsíc i déle.
Pervitin, ale i jiné drogy, zanechávájí v těle v případě intenzivního užívání trvalou stopu. Prokazují to například testy prováděné z vlasů nebo ochlupení. Běžně se však takové testy nedělají. Jsou velmi nákladné.
Připadá mi velmi zvláštní, aby se člověk, který několik let abstinuje, chodil nechávat testovat, a to navíc do Kontaktního centra, kde může potkat uživatele drog. Má to snad jako součást probačního dohledu?
Nevím přesně, na co se ptáte. Jenom odhaduji, že jste nejspíš v situaci, kdy nevíte, jak si s přítelem na téma moje nedůvěra a Tvoje tvrzení o negativních výsledcích a zachytitelnosti po dobuu 2 měsíců promluvit. Nejspíš máte i své důvody, proč Vás tahle otázka teď trápí. Změnilo se jeho chování? Vzdaluje se Vám? Pozorujete na něm příznaky užívání pervitinu?
Asi nezbývá nic jiného, než sebrat odvahu, vybrat vhodný okamžik (třeba se na něm i dopředu domluvit) a zeptat se ho. Promluvte o svém strachu a obavách, o tom, že ho máte ráda, záleží Vám na něm, a že nevíte, co dělat. Mluvte o tom, co Vás trápí a leží Vám v hlavě. Nemusíte při tom přítele z ničeho obviňovat, ale prostě mluvte o sobě - svých pocitech. Nevyhrožujte, nevyčítejte, nedávejte ultimáta, nevydírejte. Prostě mu zkuste jednoduše říct, jak Vám je, z čeho máte strach a co byste potřebovala, abyste se ho zbavila. Zkuste se připravit na jeho reakci a zůstaňte v klidu. Sama asi nejlíp víte, co můžete čekat (vztek, zlobu, výhružky rozchodem, osočování, mlčení, pravdu, slzy, smích nebo výsměch, utěšování, nabídku pomoci a vysvětlení???). Uvidíte, co se stane.
A na Kontaktní centrum ve Frýdku se můžete obrátit vždycky.
Držím Vám palce a budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.