Vzdělání
Patrik
Dobrý večer,
chtěl bych se zeptat jaká je potřebná forma vzdelání a kriteria pro přijetí a práci jako psichyatr nebo terapeut v oblasti drogové prevence a jaké jsou kriteria pro práci s drogově závislými v okruzích primární a sekundární prevence. Jsem studentem chemicko-farmaceutické sš. Děkuji předem za odpověd. Bellada

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
forma vzdělání psychiatra a terapeuta se liší.
Pokud jde o psychiatrii, musí člověk absolvovat lékařskou fakultu. Po atestaci v oboru psychiatrie si může udělat další specializaci na oblast adiktologie.
Nelékařskou, ale zdravotnickou profesí, je pak adiktolog. V současnosti je to obor, který lze vystudovat na 1.lékařské fakultě UK v Praze (více info na www.adiktologie.cz).
V oboru závislostí působí ale i řada absolventů z jiných oborů. Nejčastěji jde o bývalé (někdy i současné) studenty humanitních oborů jako jsou sociální práce, sociální pedagogika, speciální pedagogika, psychologie apod. Stejně tak může jít o studenty či absolventy vyšších odborných škol s obdobným zaměřením. Přesah je možný směrem k pastorační a charitativní práci, sociologii, ale i do zdravotnické oblasti a farmacie atd.
Terapie je příliš široký pojem, takže se na tuto část otázky těžko odpovídá. V rámci práce s lidmi závislými na drogách se poradenskému či terapeutickému kontaktu pravděpodobně nevyhnete. Vzdělání si zaměstnanci průběžně doplňují po dohodě s vedoucím zařízení, kde pracují. Existuje řada kurzů zaměřených na poradenství, kontaktní práci a dále celá řada různě dlouhodobých a drahých terapeutických výcviků. Konkrétní výběr by měl odpovídat cílové skupině konkrétního zařízení.
V zásadě není až ve studijním rozdělení až takový rozdíl mezi primární, sekundární a terciární prevencí. V praxi se primární prevenci častěji věnují studenti, někdy i studenti středních škol. V oblasti sekundární a terciární prevence potkáte spíše pracovníky starší, často se uvádí hranice cca 21 let.
Jste-li na střední škole a máte-li zájem o práci v této oblasti, porozhlédněte se po okolí a hledejte sdružení, která se věnují např. primární prevenci. Kontakty najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu nebo na www.drogy-info.cz v Mapě pomoci. Zavolejte jim a zeptejte se, co konkrétního by Vám doporučili, případně zda by bylo možné zajít k nim na stáž, získat potřebné vzdělání apod.
Pokud jde o otázku ve skryté poznámce, pak neexistuje žádné striktní pravidlo. Nikdo Vám nebude nakazovat, co říkat a co neříkat. Vždy je ale dobré vědět, jestli a proč chci na tak intimní otázku odpovídat.
V nízkoprahových službách často pracují lidé, kteří nikdy nepropadli závislosti, což ovšem neznamená, že s drogami nemají žádné zkušenosti. Rozhodně to však není podmínkou přijetí do této práce. Důvody, proč na takovou otázku pracovníci neodpovídají, bývají různé. Ze svých zkušeností vím, že klienti se na takové věci ptají, aniž by je vlastně zajímala odpověď. Otázku na Vás "vypálí", aniž byste se vůbec znali.Možná tím jen svým způsobem testují hranice, případně jim jde o "senzaci".
Osobně bych vždy zvažovala, zda, za jakých podmínek a komu, takovou informaci povím. A to i v soukromém životě, natož pak pracovním. Jde přeci jen o poměrně soukromou záležitost. Navíc mě vždy zajímá důvod, proč se dotyčný vlastně ptá a co pro něj bude odpověď (ať taková či onaká) znamenat. Co se pak podle něj stane, jestli se jeho postoj ke mě změní, jakou to pro něj bude hrát roli.
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.