obavy
clair
Dobrý den, mám obavy o svou nejlepší kamarádku, která už 14 dní užívá perník. Chtěla bych se zeptat jestli už na tom může být závislá? A můžu jí nějak pomoci? Už sem se jí to snažila rozmluvit, ale marně. Myslí si, že jí to pomáhá od bolestí, depresí atd... Přestat s tím nechce.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pokud se kamarádka rozhodne v užívání pokračovat, nijak jí v tom nezabráníte. Ale můžete s ní na toto téma promluvit a dát jí jasně na jevo, jaký je Váš postoj. Není dobré vyhrožovat, dávat ultimáta, citově vydírat apod. Mnohem lépe funguje domluvit se třeba na tom, že jí nebudete v užívání drog podporovat - tzn. že se budete vídat jen tehdy, když je střízlivá, nebudete se bavit o jejích perníkových jízdách, nebudete jí dávat peníze apod. Stejně tak můžete mluvit o sobě. Svých pocitech a obavách o ní. O tom že si nevíte rady a ptejte se jí, co by Vám poradila. Dejte si pozor na to, aby Vás naopak k vyzkoušení drogy nezlákala ona ("co ty o tom víš, když jsi to nezkusila?"). A neuzavírejte s ní tajemství.
Než se rozvine závislost (dle lékařských definic), chvíli to trvá. Podle toho, co píšete, k ní má Vaše kamarádka dobře nakročeno. Pervitin vyvolává zejména v počátku užívání velmi příjemné stavy. A proto se jeho užívání člověk velmi těžko vzdává. Na pervitinu se cítí plný energie, má pocit, že všechno zvládne, větší sebevědomí,... na dojezdu si ale droga vybere svou daň a celá situace se otáčí. I to je důvod, proč lidé na dojezdu sahají po další dávce. Obzvlášť těm, kteří mají v běžném životě nízké sebevědomí, považují se za nehezké, nespolečenské, jsou depresivní, pervitin dává spoustu příjemného. Někteří se de facto touto cestou sami medikují. Teprve po letech přijdou na to, že primárním důvodem, proč s drogami začínali, byly jejich deprese. Ty se ovšem dají léčit mnohem jednodušeji, než pervitinem.
Jestli jste si opravdu hodně blízké, může mít pro ni Váš odmítavý postoj velký význam. Kdybyste chtěla celou situaci probrat s někým dalším osobně a vymyslet konkrétní strategii, co dělat dál, můžete se zkusit obrátit na nejbližší kontaktní centrum. Kontakty najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu a nebo napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.