prosím o kontakt
Zdena
Dobrý den,
mám vlastně skoro stejný problém jako andy (dotaz z 23.10.) s rozdílem, že jde o skoro 16-ti letého syna, který si myslí, že v 16-ti letech ví, co má dělat.... Před 6-ti týdny jsem synovi provedla test na marihuanu, který byl pozitivní. Koukal na mě jako zjara, jak je to možný.... Protože teď už víme, že marihuana vydrží v těle dlouho při častějším používání a jelikož jsem si zpětně vybavila některé indicie, že marihuanu asi kouřil ne jenom sem tam na diskotéce, jak mi tvrdil a protože jsme absolutně nevěděli a nevíme, jak se k němu zachovat, aby jsme nešlápli vedle, dala jsem synovi lhůtu zhruba měsíc na vyčištění těla a oznámila jsem mu, že s drogama absolutně nesouhlasím a že ho tedy znovu otestuji a že mu do té doby nebudu nic zakazovat... Na to se netvářil nijak nadšeně a bylo na něm vidět, jak je ponížený....
Můj dotaz zní: v případě, že bude další test pozitivní, jak se nejlépe k synovi zachovat? A zároveň bych Vás velmi prosila o kontakt na odborníky, s kterými bych mohla vše probrat a najít tu nejlepší cestu, jak tuto situaci co nejlépe řešit.
Děkuji!

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jsem ráda, že jste si napsala o kontakt. Ono opravdu není jednoduché vymyslet, co v takové situaci, jakou popisujete, udělat. V jednu chvíli může být správné to, co se jindy nebo u někoho jiného, může ukázat jako chyba. Ale naštěstí všechno nestojí jen na jedné události.
Na stránkách o.s.Prev-centrum, které pomáhá blízkých uživatelů drog, radí rodičům:
1. nepanikařte,
2. zjistěte si informace,
3. buďte důslední,
4. vyhledejte odbornou pomoc,
5. nenechte se ukolébat slovy, že se nic neděje,
6. nezapomeňte na ostatní členy rodiny a
7. neočekávejte jednoduché, zázračné a rychlé řešení.
Vypadá to, že minimálně prvních 5 zvládáte! Nepanikaříte, zjišťujete si informace, snažíte se o důslednost i vyhledat odbornou pomoc a nenecháváte se ukolébat, že se nic neděje.
Než se do plánování toho, co dál, pustíte, ráda bych Vám rozmluvila zmiňované "strašení pasťákem". V 16 letech syn nejspíš moc dobře rozumí tomu, že o něj máte strach. Ale také asi ví, že byste ho stejně do žádného pasťáku neposlali. Nejspíš se ale také cítí podvedený (odběr pod záminkou odevzdání vzorku pediatrovi) a pochybuje o tom, že má doma zajištěné soukromí.
Dospívání je období, kdy se mladí vymezují vůči autoritám a nejspíš mají skutečně pocit, že ve srovnání s rodiči spolkli veškerou moudrost (protože "co můžou rodiče o hulení vědět, jsou úplně mimo". A možná mají i v něčem pravdu. Rodiče často děti krmí hrůznými přibarvenými historkami o tom, co se stane, když vyzkouší drogy. Všechna ta varování a hrůzy, kterými jsou drogy obestřené, na takové "puberťáky" nefungují, protože řada z nich už něco takového vyzkoušela, a nic se nestalo. A i ta trocha nebezpečí, riskování a konfliktů k hledání sebe, svých názorů a místa pod sluncem bezpochyby patří.
Testování na drogy je často hlubokým zásahem do vztahu a vzájemné důvěry mezi rodičem a dítětem. Když už k němu rodiče sahají, je dobré vědět proč a co si s výsledkem počnu. A je dobře, že na další testování máte domluvený jasný termín, do jehož doby si syn může dělat "co chce". Do rozhodování o takových krocích je dobré zapojit i samotného syna. A v rozhovoru by mělo zaznít i to, že ho máte rádi a bojíte se o něj. Ultimáta, vyhrožování ani vydírání (včetně pláče), nemívá kýžený efekt.
Nemůžete být synovi v jednom kuse za zády a testovat ho každý den. Když bude chtít kouřit marihuanu, nakonec si k ní cestu vždycky nějak najde, případně se to před Vámi naučí skrývat. Co však můžete kontrolovat poměrně snadno, je synovo chování a plnění jeho povinností - a to nejen školních, ale i domácích. Jistě se shodnete na tom, že život ve společné domácnosti, s sebou nese pravidla a povinnosti pro všechny.
Zní to jednoduše, ale společně se domluvit, nemusí být snadné. Může v tom pomoci právě konzultace s odborníky. Píšete, že je Vám dobře dostupná Praha a Kladno. Níže najdete kontakty, kam se můžete obrátit a celou situaci probrat osobně.
Poradna pro rodiče o.s.SANANIM
Café Therapy
Školská 30, 110 00 Praha 1
kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
tel: +420 284 824 234
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Ambultantní péče o.s.Prev-centrum
Meziškolská 1120/2, 169 00 Praha 6
kontaktní osoba: Mgr. Alexandra Roubalová
tel.: 233 355 459
http://www.prevcentrum.cz
Oddělení krizového řízení a drogové prevence
Kročehlavská 49, Kladno
kontaktní osoba: PhDr. Věra Urbářová
Telefon: 312 682 177
http://mestokladno.cz/protidrogova-poradna.asp
Přeju pevné nervy (ty se v období dospívání syna jistě budou hodit).
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.