otázka
denis
Dobrý den, chcel by som sa spytat, ci je tu riziko nakazenia infekciou hiv pri tychto priznakoch. Mal som nechraneny pohlavny styk s holkou ...na 4.den od styku mi vystupila teplota na 37,5 max, ktora trvala len dva dni (mozno zo stresu, stale som na to myslel)...cize na 6. den mi uz nic nebolo, ..odvtedy je už 5. tyzden a teraz mam problem s hrdlom, neboli ma, ani mandle, ale mam ho zapalene a take suche,ale teplotu nemam, nic ma neboli, dobre sa citim..asi nejaka virusova infekcia. Mozu byt toto priznaky hiv ?ďakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
na stránkách www.hiv.cz, naleznete informace o tom, že:
"Člověk nakažený virem HIV nemusí mít řadu let žádné zdravotní obtíže. Toto období označujeme jako bezpříznakové nosičství viru HIV. I v tomto bezpříznakovém období může nakažený člověk přenést infekci na další osoby, i když sám vypadá a cítí se zcela zdráv.
Kdy a kde se nechat testovat?
V případě, že jste měli před několika dny či týdny dobrovolně nechráněný sexuální styk s osobou, která by mohla být potencionálním nosičem viru HIV, pravděpodobně Vám nezbývá nic jiného než přečkat 2-3 měsíční období nejistoty a pak si nechat udělat test v nejbližším AIDS centru.
Proč čekat?
2-3 měsíční lhůta je nezbytně nutná pro to, aby byl test spolehlivý. Teprve po 2-3 měsících od nákazy virem HIV lze laboratorním vyšetřením spolehlivě prokázat HIV protilátky nebo antigen viru HIV. Do té doby nemusí být HIV infekce laboratorním vyšetřením prokazatelná - hovoří se o tzv. „imunologickém okénku".
Imunologické okénko
V tomto období je infikovaná osoba nositelem velkého množství viru HIV. Při nechráněném sexuálním styku, sdílení injekčních pomůcek a darování krve v tomto období představuje vysoké riziko pro své okolí. Proto byste se měli během těchto 8-12 týdnů, než budete znát výsledek testu, chovat tak, jako byste byli HIV pozitivní."
Na stánkách www.aids-pomoc.cz se dočtete o příznacích akutní primární infekce (tzv. primoinfekce) více: http://www.aids-pomoc.cz/ca_priznaky_hiv.htm. Příznaky, které se objeví u 60-70% nakažených, jsou popisovány podobně jako chřipka nebo mononukleóza. Až 40% nakažených žádné příznaky nemá.
Příznaky, které popisujete, by samozřejmě mohly souviset jen s lehkou virózou, ale stejně tak mohou být příznaky infikování virem HIV. Případně byste mohl patřit do skupiny těch, kteří žádné příznaky primoinfekce nevykazují.
V případě, že takovéto podezření máte, měl byste se chovat tak, jako byste nakažen byl, tzn. vyvarovat se dalšímu nechráněnému pohlavnímu styku, v případě, že užíváte drogy, nepůjčovat nikomu svoje náčiní. Na testy můžete vyrazit zpravidla po 2 měsících.
Míst, kde Vás otestují, je celá řada. Můžete se nechat testovat např. u svého praktického lékaře, ale také v Domě světla (kontakt i termíny testování najdete na stránkách http://www.aids-pomoc.cz/)  nebo v některém z kontaktních center (jste-li uživatel drog). Kdybyste chtěl nějaký kontakt na anonymní testování, napište, odkud jste a pokusím se najít něco ve Vašem okolí.
Tak či onak, nebudete první ani poslední, kdo se s takovou žádostí na svého lékaře obrátí. Je-li Vám více než 15 let, nelámala bych si s tím příliš hlavu, a prostě se s doktorem domluvila na testech.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.