nebezpečí schizofrenie,toxická psychoza
Moni
mám otazku pri schyzofranii zpusobené z drog,po ambulantní pomoci 14dní v beřkovicích,po udajně dobraných lécích do 1 měsíce... muže být dal život bez léku opet normální pro okolí, nebo být ostražití popř. dalšího stavu nebezpečného.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
toxická psychoza, která se projevuje hodně podobně jako schizofrenie, není u dlouhodobých uživatelů pervitinu nic až tak výjimečného. Hodně zjednodušeně to lze popsat jako stav, který vznikne z důvodu vyčerpání mozku. Po x hodinách na pervitinu, bez odpočinku, beze spánku, bez pitného režimu dojde k tomu, že mozek začne propojovat věci, které by za střízliva a odpočatý, dohromady nespojoval. Začíná to stihomany, podezíráním, halucinacemi sluchovými a zrakovými,...
Píšete, že otce Vašeho dítěte hospitalizovali právě z tohoto důvodu. Je velmi pravděpodobné, že po 14 dnech na psychiatrii a při pravidelném užíváním předepsaných léků, se jeho stav srovná a další medikace ani léčba nebudou nutné. I proto se hovoří o "toxické psychóze", protože v naprosté většině vyprchá s tím, jak se tělo očistí od drog.
Jestli otec dítěte skoncuje s užíváním pervitinu, pravděpodobně se jeho stav upraví a psychóza se nevrátí. Výjimečně se stává, že se stav po vysazení drogy a nasazení léků k normálu nevrátí. K tomu by Vám však mohl více říct lékař, který měl otce Vašeho dítěte na starost.
Bude-li otec Vašeho dítěte v destruktivním stylu užívání drog pokračovat, může se do podobného stavu dostat znovu. S jakou pravděpodobností však nelze předpovědět.
Rozumím tomu, že máte strach o svého syna, který s otcem tráví víkendy. Z toho důvodu by bylo dobré celou situaci s jeho otcem probrat. Je dost možné, že i pro něj (otce), to byl odstrašující zážitek, a proto by nebylo od věci promluvit si spolu na rovinu o tom, jak to má s drogami v době, kdy je se synem. Možná by stálo za zvážení, zda do výsledné dohody nezapojit i rodiče, u kterých otec syna žije. Stejně tak si na prvních pár víkendů můžete domluvit "zkušební provoz" (např. že půl dne budete společně, případně bude na otce Vašeho syna dohlížet i někdo z rodičů apod.). Záleží nejspíš hlavně na tom, jaké spolu máte vztahy a jak spolu vycházíte-
Podle toho, kolik je synovi let, zvažovala bych vhodnou formu, jak ho o situaci informovat, případně ho připravit na to, co by měl dělat, kdyby se mu zdálo na otcově chování něco zvláštní.
Domlouvání takových věcí nebývá vůbec snadné, obzláště býval-li otec Vašeho syna agresivní, nebo Vám dokonce ubližoval. Přesto je v tuhle chvíli zcela na místě si o situaci otevřeně promluvit. Nezvládnete-li to sami (Vy a otec syna), můžete k dohodě přibrat rodiče, případně syna samotného, a nebo se obrátit na některou z manželských poraden. Přítomnost třetího nestranného člověka bývá v takových situacích prospěčná.
Připadá-li Vám domlouvání s otcem syna naprosto nemyslitelné, můžete se samozřejmě obrátit na právníky, usilovat na základě této události o úpravu styku, dohled, zákaz styku apod. V takových situacích spolupracujeme s Právní poradnu A.N.O., Koněvova 95, Praha 3 - Žižkov, tel. 222 582 932 (www.asociace.org).
Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.