Pomoc!!!!!
bary
Dobrý den,mám dospělého bratra,žijeme v jednom domě(on v bytě na jiném patře),poslední rok mívá velmi agresivní stavy po požití alkoholu a zřejmě nějaké halucinogení látky.Je velmi zlý,nadává,vyhrožuje,ničí věci,ubližuje si,pláče a vzpomíná na dávné křivdy a nepříjemné zážitky.Mně ale nikdy neublížil.Tento stav měl již 4 krát,doba od posledního záchvatu se zkracuje,ta agrese trvá přibližně hodinu.Snažím se mu pomoci,uklidnit ho,mám ho samozřejmě ráda,domluvit mu.Druhý den si nic nepamatuje,omlouvá se,stydí se.Prosím poradte,jak se v takové situaci mám chovat,velice mě to omezuje v životě,jsem stále vystresovaná,bojím se o svojí rodinu,která tím trpí,bojím se večer usnout,co zase bude,když se někde zdrží.Nemám si ho všímat?volat doktora?policii?nevím!Radila jsem mu návštěvu psychologa,kde byl,ale ten ho údajně shledal zdravým a že by neměl pít.Děkuji za radu,jak se v takové agresivní situaci zachovat.S pozdravem,B

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
podle mého názoru je na prvním místě bezpečí Vaše a Vaší rodiny.
Nastane-li znovu situace, kdy se bratr chová tak, že se cítíte ohroženi, pak neváhejte a volejte policii. Policie rozhodne, zda je k zásahu potřeba i péče lékaře. Bratra o tomto postupu dopředu informujte, domluvte se na tom i s otatními členy rodiny, a až k takové situaci dojde, dodržte slovo a jednoduše zavolejte!
Na druhém místě by měl být Váš klid, soukromí a pocit bezradnosti. To se nejspíš nevyřeší hned, ani úplně. Nicméně v Praze se můžete obrátit například na o.s.Anima, kde s Vámi celou situaci proberou osobně a poradí, co a jak dál.
Takhle na dálku není možné posoudit, zda je bratr v pořádku, či nikoli. Jednorázová návštěva psychologa většinou v podobných situacích nic moc nevyřeší. Obzlášť jestli si bratr nic z toho, co se děje, nepamatuje. A jestli i nadále pokračuje v užívání alkoholu a nějakých dalších látek.
Pokud si bratr sám své chování neuvědomuje, nezbývá, než ho s následky jeho chování konfrontovat. Trvat na tom, že zajde znovu k psychologovi, a za jeho přítomnosti sdělit, co se u Vás děje. Domluvit se na pravidlech, jak budete společně fungovat a co se budu dít, když bude některá strana domluvená pravidla porušovat.
To, že máte o bratra strach, chtěla byste mu pomoci a cítíte se bezmocná, je pochopitelné. Přesto je v tuhle chvíli myslet na sebe a ukázat bratrovi hranice, které (ačkoli ho ráda máte a záleží Vám na něm) nemůže bezohledně porušovat. V situacích, kdy jde o někoho tak blízkého, jako je bratr, to bývá velmi obtížné. I proto doporučujeme obrátit se na odbornou pomoc. Ve Vaší situaci bych Vám doporučila zmiňované zařízení o.s. Anima. Zkuste tam zavolat, objednat se a po prvním setkání uvidíte, co dál.
Anima, občanské sdružení pro péči o rodiny závislých
Apolinářská 4a
Praha 2, 128 00
Pro první objednání volejte na tel. 777 113 387 nebo 224 968 239.
Velmi doporučuji zajít tam i v případě, že by se na nějakou dobu situace zklidnila.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.