Chci známé pomoci s odvykáním.
Radek
Dobrý den,
má známá se již nějakou dobu chovala zvláštně - jinak než před tím. Nebudu vyjmenovávat příznaky (bylo by to zbytečné) snad až na občasnou hyperaktivitu a jindy na dlouhodobou únavu. Když jsme z ní konečně dostal přiznání zjistil jsme že drogu (pervitin) si aplikovala zhruba tři měsíce a momentálně je týden \"čistá\". Rozhodl jsem se jí pomoci a tak žádám o radu jak postupovat a na koho se obrátit pro odbornou radu. Děkuji předem.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že byste rád pomohl známé při odvykání z drog (pervitinu). Sám s drogami nemáte zkušenosti, což je jedině dobře. A je skvělé, že nechcete bezhlavě zkoušet, co by mohlo pomoci, ale ozval jste se do naší poradny.
Známá má za sebou jeden týden abstinence, kdy je "čistá". To znamená, že by mělo být od drogy očištěno její tělo. Teď jde o to, jak si poradí s psychickou závislostí a chutěmi na drogy. Pervitin je velmi zrádná droga, která člověku dává pocit, že je schopen zvládnout věci, na které by si normálně netroufne. Dává mu pocit vyššího sebevědomí, energie, výdrže, zbavuje ho ostychu. Lidé několik hodin nespí, často nejí a hubnou apod. To je samozřejmě vykoupeno propady nálad v době, kdy člověk drogu nemá, stejně jako ospalostí, mrzutostí apod. Příjemný stav na droze a nepříjemný "dojezd" na konci intoxikace často vedou k tomu, že si člověk znovu dá.
Pro Vaši známou je jistě příjemné mít někoho, s kým si může o všem promluvit, vidět, že je vedle ní někdo, komu na ní záleží a kdo jí nabízí oporu. Na druhou stranu mají lidé závislý na drogách často tendenci porušovat domluvené dohody, pravidla. Chutě jsou prostě silnější než jejich dobrá vůle. Lidé, kteří užívají drogy, často nedokáží svoje sliby, hranice a pravidla dodržet. Dokáží sami sebe i svoje okolí přesvědčit a zkušeně manipulovat, přehazovat vinu na ostatní apod. I proto je rozumné se domluvit i na tom, co se stane, když pravidla nedodrží. Nemá cenu vyhrožovat, nebo dávat ultimáta. Mnohem praktičtější bývá, když se domluvíte na tom, co se dá kontrolovat snadno. Abych uvedla aspoň nějaký příklad, jak by mohla vaše společná dohoda vypadat:
za známou - doprovodíš mě do Káčka, sama se tam bojím; nebudu po Tobě chtít peníze, ani Ti nebudu volat po 22:00, ale byla bych ráda, kdybysme spolu aspoň jednou týdně někam vyrazili na celé odpoledne, asi si nebudu vědět rady s volným časem a taky teď nemám moc známých. ¨
za Vás: doprovodím Tě do Káčka, chci abys tam chodila. Budeme si volat denně, ale ne dýl než 20 minut a ne po 22:00. Jednou za týden něco podnikneme, abys nebyla sama, tenhle týden to vymyslím já, příští ty. Ty budeš chodit 1-2x týdně do Káčka, kde si sama naplánuješ co dál, já si to budu moct ověřit. Peníze Ti dávat nebudu. Zařídíš si evidenci na úřad práce a budeš hledat práci. Spolu můžeme zajít jednou týdně na oběd (pondělí). Na našich setkáních se budeš chovat jako střízlivá, kontrolovat to nebudu apod.
sankce - po 22:00 hodině nebudu telefony zvedat; budeš-li se chovat na obědě nebo při společném odpoledni jako na drogách (přesně popíšete), tak setkání ukončíme a ty se mi pak ozveš s dalším plánem; urgovat Tě nebudu.
Je to jen příklad. Určitě se dohodnete na vlastních pravidlech. Nejtěžší v takových situacích bývá ustát, když se Vám dotyčný podle dohody neozve. Ale je dobré v tom být velmi  důsledný.
O tom všem byste si mohli dojít promluvit společně do Kontaktního centra v Teplicích. Nejen, že by byl dohodě přítomen někdo třetí, kdo Vám s dohodou pomůže, ale zároveň známou doprovodíte k lidem, kteří jí jsou schopni pomoci.
Všechno bude nakonec záležet jenom na její motivaci, pevné vůli a výdrži. Můžete počítat s tím, že to bude chtít nějaký čas, a že ne všechno vyjde hned napoprvé.
Kontaktní centrum v Teplicích
Doubravská 122/5, 415 01 Teplice
telefon: 417 530 788, 602 414 911
www.wl1.cz/teplice.html
Snad jsem Vám odpověděla srozumitelně. Budu ráda, když dáte vědět, jak se situace dále vyvíjí. Držím palce a jsem s pozdravem,
Gabriela Koryntová.