Jak zjistit zda bere
Jitule
Dobrý den,mám bratra, který bydlí se spolubydlící, které bere perník ( bohužel nezjistila jsem jestli si šňupe nebo do si píchá ). Je jí 19 let a mám strach,že bratr do toho spadne, nebo spadl? Během půl roku zhubl cca 15-20 kg, má propadlé tváře. Chování, to jsem nějak nezaregistrovala, že by se choval jinak, protože ho vídám tak jednou do měsíce a to je co říct. Občas zapomíná,někdy mu volám, třeba 10x za den a telefon mi nezvedne. Pak se druhý den vymluví, že spal, a že nemá kredit na to, aby mi zavolal. Mému bratrovi je mimochodem 28 a asi cca před rokem se rozešel s dlouholetou láskou a pak si nastěhoval do bytu tuto pofidérní závislou ososbu, která nemá zájem chodit ani do práce. Nechápu tedy, kde na to bere. Na Vás tedy mám otázku, zda-li by jste mi nedokázali poradit, jak se ujistit,že v tom bratr nelítá. Bojím se ho na něco zeptat, protože vždycky při jakékoliv otázce na tělo, my odsekne. Teď mám v plánu se u něj o víkendu stavit, tak kdyby jste něco poradily, jak na to, tak písněte.Mám o něj strach. Mnohokrát děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
máte před sebou nesnadný úkol. Nechci Vás nijak strašit, ale dle toho co jste uvedla ( závislá dívka v bytě, bratrův náhlý úpadek fyzické hmotnosti, nespolehlivost atd...) by i případný problém s drogou klidně být mohl. Nelze ale touto cestou zhodnotit skutečný stav objektivně. Nicméně, nejlépe bude, když si pozorně pročtete tento web. V rubrikách O drogách obecně a Stimulační drogy se dozvíte o účincích a také příznacích. Je dobré mít ucelené informace, abyste věděla, na co si máte během návštěvy dát pozor, čeho si všímat.
V těchto situacích je jediným možným nástrojem komunikace, pokud se bratr jí vyhýbá, je to o to těžší. Tím, že jste s ním v minimálním kontaktu, nemáte ani vlastně moc šanci.
Nejlépe by bylo zjistit více informací o celkové situaci a po té využít nějakého odborného zařízení pracující s uživateli nelegálních drog. Ty ve svých službách nabízí mimo jiné i bezplatné, nezávazné a lze i anonymní poradenství rodinným příslušníkům. V osobním kontaktu, který je nejúčinnější, je také více možností jak vhodně naplánovat další kroky, poradit se jak komunikovat a tím i třeba lépe motivovat a probrat vše potřebné...
Neuvedla jste žádné město, nevím tedy kam Vás nasměrovat. Napište ještě jednou a napište jaká města máte dobře dostupná. Nebo se i sama můžete podívat do databáze kontaktů = zde www.drogy-inho.cz - zadat - kraj - město - Kontaktní centrum.
Pokud by byla pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit přímo na poradnu pro blízké osoby uživatelů nelegálních drog, která se přímo na práci s rodinnými příslušníky specializuje, je nutno se předem objednat, kontakt zde :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctnota@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
více info naleznete zde www.sananim.cz = zadat v rubrice Naše zařízení - Poradna pro rodiče PPR.
Zatím se mějte hezky, pokud byste měla po pročtení informací na webu další doplňující dotazy, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.