Už fakt nevím
Někdo
Mám takový problém. Experimentuji s pervitinem nekolik let a mam takovy pocit ze uz jsem se ocitla v nejkay psychoze. Hrani her v hlave, slychani hlasu, cteni myslenek, pocitu ze maji na me vsichni spadeno a hlavne ty iluze v tele ktere vse potvrdi a maji za pricinu moje velmi caste zmeny nalad. Kdyz to zaclo bylo to horsi ted jsem se naucila se svymi ,,mouchami´´ zit ale porad nemuzu prijit na to jestli je to fakt pravda a to hlavne o tom cteni myslenek. Jestli ne tak asy musim pro ostatni zvenci vypadat velmi vtipne a odporne.Pridu si jak blazen! Jasny poradite mi s tim prestat.Ale zmizi to po nejake abstinenci nebo sem navzdy v hlave rozdelena na nekolik kusus a nervi jsou nestale. Mate nejakou radu? dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o sebe obavy a že to, co prožíváte, je pro Vás nepříjemné, zvlášť v kontaktu s okolím. Píšete, že užíváte pervitin (nevím, zda se to dá po několika letech nazvat jako experiment), nevím ovšem jak často, zda užíváte nějaké další látky, zda jste měla již dříve nějaké psychické problémy, nakolik Vám ty stavy brání v normálním fungování (práce, škola, rodina)... Takže je složité poskytnout nějakou naprosto konkrétní radu a informaci. Nicméně to, o čem píšete, zpravidla bývá skutečně zapříčiněno užíváním pervitinu (nebo jiných drog ze skupiny stimulancií a halucinogenů). Příznaky, které se u Vás projevují, bývají pro "toxickou psychózu" typické - pocit pronásledování ("všichni na mě mají spadeno", "čtení myšlenek" někým zvenku), sluchové, zrakové i taktilní halucinace ("slýchám hlasy", "iluze v těle"), změny nálad. Obvykle se stav spontánně upraví po vysazení drog. Pokud byste začala abstinovat, během několika týdnů by to mělo samo odeznít a měla byste se cítit víceméně v pořádku. Může se ovšem také stát, že se to ani po několika týdnech či měsících nebude lepšit a pak je na místě vyhledat psychiatrickou péči. Vhodnou psychoterapeutickou i farmakologickou podporou by se to mohlo upravit. Rozhodně se tedy není potřeba obávat toho, že "už vám to zůstane na vždycky".
Další věcí je samozřejmě to, že budete patrně bojovat s chutí na drogy, s překonáním závislosti a s dalšími těžkostmi, které s vysazením souvisí. Nevím, jak intenzivně a často pervitin berete a nakolik je pro Vás problém abstinovat, zda jste se o to někdy pokoušela a zda by byla v tomto ohledu potřeba nějaká odborná podpora (třeba jen ambulantní).
Když byste mi napsala o sobě víc podrobností, včetně toho, kolik je Vám let, jak dlouho a jak často pervitin berete, a v jaké situaci se nyní nacházíte, co se týče sociálního zázemí, rodiny... tak bych Vám mohla dát konkrétnější odpověd. Když byste mi i napsala, odkud jste, tak bych mohla doporučit, kam se případně obrátit na nějakou odbornou pomoc - mám řadu kolegů, kteří mají s podobnými záležitostmi dost zkušeností a kteří by Vám mohli pomoci. Aniž byste se musela bát, že Vás někdo bude nějak odsuzovat, koukat na Vás skrz prsty a podobně.
Zatím držím palce. Zkuste nad tím pouvažovat a pokud budete chtít, znovu se ozvěte.