Chci vědět jak skončit
Schubert
Dobrý den , mám problém a to takovej že od svích 15 let beru pervitin a to jehlou . Nyní je my 22 let pořad si to šlehám ale nechci , Chtěl bych přestat sám uplně od sebe . Skoušel jsem to ale po pár tydnech se dostaví sny o tom jak si dávam . A pak mne přepadávají i pocity na zvracení, často mám stavy že nikoho z okolí neznám. Že jsem cizí ,dále taky mám klasickou stíhu , okolí mně sleduje , mám halucinace , slišiny a vidiny . Někdy věřim že je to skutečnost na Moment. A mé stavy se po7letech užívaní toho svinctva proměnily v to že třeba 7hodin sem furt ve střehu a poslouchám sousedy přes zet jestli mně třeba nesledujou , Mám v hlavě vážně chaos . Chtěl nejakej odvykací program ale dlouhodobej ,, nastoupil bych ihned. Předem děkuji Martin

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že užíváte pervitin už 7 let, a to od svých 15. Několikrát jste se pokoušel s braním přestat sám od sebe, ale bohužel to nevyšlo. Nejhorší byly sny. Braní Vás už nebaví. Uvědomujete si, že to, co se s Vámi děje (stíhy, halucinace, chaos v hlavě), už Vás přestává bavit a tak přemýšlíte o nějakém tom odvykacím programu. Přiznat si, že mám problém, chce pořádný kus odvahy. A Vy jste to zvládnul! Takže teď k těm dalším krokům - odvykací programy, léčba.
Odvykacích programů je celá řada. Některé jsou ambultantní, jiné pobytové. Píšete, že byste měl zájem o něco dlouhodobější a to vypadá (vzhledem k tomu, že berete docela dlouho) jako rozumná volba. Vybírat byste tedy mohl mezi léčebnami a komunitami. Vlastní léčbě by měl předcházet detox, kde se čeká, dokud se tělo nezbaví drog - u pervitinu je to většinou týden, výjimečně déle. Následný pobyt v léčebně trvá většinou tak 3 měsíce, někdy i déle (např. v Červeném Dvoře až 8 měsíců). Léčebna je státní zdravotnické zařízení, takže tam pracují sestry, doktoři. Hodně to připomíná nemocnici. Léčba je založená na individuální a skupinové psychoterapii, hodně tam člověk mluví o sobě, svých pocitech, svém životě, dostáváte zpětné vazby od druhých, rady, slyšíte jejich životní příběhy. Také se tam může malovat, dělat s keramikou, pracovat. Podobné je to i v komunitách. Tam bývá člověk o něco déle (standartní doba je 9-12 měsíců). V komunitách se člověk léčí v menší a poměrně stabilní skupině lidí. Učí se rozumět sám sobě, a pracuje na tom, aby se změnil.
Když chce člověk do léčebny, stačí, aby si tam sám zavolal, řekl o sobě pár věcí a zamluvil si termín. V některých případech chtějí doporučení od odborníka, který se věnuje závislostem. Pokud byste chtěl nastoupit do komunity, pak se asi nevyhnete psaní životopisu a osobnímu pohovoru. Komunit i léčeben je v republice hned několik. Sice to není tak, že byste mohl nastoupit hned druhý den, ale i to se může stát. Zpravidla bývá čekací doba, a je to v zásadě potřebná doba k vyřízení všech náležitostí, kolem 2-3 týdnů, někdy déle.Podrobnější informace o komunitách a léčebnách najdete na našich stránkách http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html a to v části o pobytové léčbě. Podrobněji o komunitách na www.terapeutickekomunity.org, kde najdete i odkazy na několik komunit v ČR s podrobným popisem jejich programu. Kontakty na komunity i léčebny najdete např. na stránkách www.drogy.net/databaze-kontaktu.
Léčba v obou typech zařízení je zcela dobrovolná, tzn. že z ní můžete kdykoli odejít. Důležité je tedy vědět, co od léčby doopravdy chci a co si od ní slibuji. Podle toho si pak můžete vybrat tu, která Vám budete sedět. Správně si vybrat, nemusí být jednoduché a mohli by Vám s tím pomoci v Kontaktním centru, nebo i v rámci terénního výměnného programu. Jestli žádný podobný neznáte, podívejte se na www.drogy.net/databaze-kontaktu. A nebo napište, odkud jste a která větší města Vám jsou dostupná. Kontakt Vám pošlu.
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.