dotaz
fany
Dobrý den mam pocit, že jsem zavislý, slyšel jsem že lide kteří užívají medikaci na dualní dignozy jako uzkosti a deprese když někam jdou a mají u sebe léky pro případ že danou situaci nezvládnou prašek jsou zavislý. Hypnotika beru pravidelně osm let, prý i terapié bez zbavení a boje se zavislostí neni možná. Jak celou situaci řešit nevím, Muj ošetřující psychiatr tohle se mnou bohužel neprobírá děkuju Vašek P.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
jestli tomu dobře rozumím, obáváte se, že byste mohl být závislý na lécích, které užíváte. Jde o léky - hypnotika, která užíváte již 8 let. K názoru, že jste možná závislý, jste došel na základě toho, že s sebou nosíte prášky pro případ, že byste situací nezvládl.
Jestli se držíte doporučení psychiatra a léky užíváte podle pravidel, pak není důvod stydět se za to, že si do situací, ve kterých si nejste jistý, nosíte lék pro případ, že byste situaci neustál. Naopak bych to považovala za zodpovědné a rozumné.
Zkuste sám takové téma otevřít se svým psychiatrem. Popište mu, jak často léky užíváte, jak v situacích, kdy si nejste jistý, postupujete. V případě, že neužíváte lék mimo domluvenou pravidelnost příliš často - tj. třeba několikrát za týden, nejspíš Vám potvrdí, že se nejedná o závislost.
Drogová závislost je jasně definovaná lékařská diagnoza, která patří mezi duševní a behaviorální poruchy, k jejichž klasifikaci se v současné době v Evropě užívá nejčastěji 10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN 10). Diagnóza syndromu závislosti se dle MKN-10 stanovuje, pokud po dobu alespoň jednoho měsíce, nebo opakovaně (v kratších obdobích během posledních dvanácti měsíců), došlo nejméně ke třem z následujících jevů:
- silná touha nebo puzení užívat látku
- potíže v kontrole užívání látky - např. užívám větší množství, než jaké jsem si dopředu určil; užívám abych zahnal somatický (tělesný) odvykací stav
- zvýšená tolerance k účinku látky - musím užívat stále větší množství drogy, abych dosáhl téhož výsledku
- výrazné omezení jiných zálib a zájmů mimo užívání látky a zvýšení množství času nutného k získání látky, nebo zotavení se z jejích účinků
- pokračování v užívání látky navzdory jasnému důkazu škodlivých následků.
Jestli Vás moje odpověď nepřesvědčila, proberte Vaše obavy s psychiatrem. A budu ráda, když dáte vědět, jak jste pochodil.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.