Syn a marihuana, co s tím?
Šejši
Dobrý den,
můj dvacetiletý již pracující syn kouří marihuanu. Když jsem s ním o tom mluvila, řekl mi, že kouří jen občas, převážně o víkendech. Někdy kouří i přes týden. Nikdy nekouří sám, ale s partou např. po sportu. Zajímalo by mne, zda po večerním kouření může být ráno intoxikován, zda by byla v případě např. silniční kontroly u něj marihuana zjištěna a následně trestána. Dále jsem doma objevila jím uschovanou usušenou marihuanu, je toho tak pět zavěšených svazků. Syn mi tvrdí, že je to pouze z jedné rostliny, může to tak být? Nepřeji si mít něco takového doma. Řekla jsem to synovi a ten mi řekl, že to z domu zmizí (pravděpodobně to někam přenese). Dcera mi radí, ať mu ji sama zlikviduji. Já se obávám, že tento radikální přístup neřeší problém a jen ho přesouvá z našich očí. Jaký postup mi doporučujete? Jak se k tomuto problému postavit do budoucna? Může kouření marihuany signalizovat nějakou duševní poruchu u syna a jaké mohou nastat nemoci z tohoto kouření? Je kouření marihuany srovnatelné s konzumací alkoholu, jak mi tvrdí syn? Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
ve Vašem psaní je hnedle několik otázek, pokusím se postupně na vše odpovědět. Uvádíte, že syn Vám sdělil, že marihuanu konzumuje převážně o víkendech, ale někdy i přes týden...v tom případě nemá organismus moc šanci se od látky vyčistit. Následně uvedu orientační údaje poskytnuté ústřední toxikologickou laboratoří, abyste měla představu jak to s prokazatelností THC je.
THC, účinná látka marihuany je detekovatelná v těchto rozmezích :
detekce moč = 1 až 30 dní ( někdy i déle )
detekce krev = do 14 dní
detekce sliny = do 14 dní
Vždy, ale záleží na dalších aspektech, jako je intenzita předešlé konzumace, kvalita konkrétní drogy a také na organismu jak dalece je schopen se s procesem odbourávání rychle vypořádat. Jak jsem již uvedla, jsou toto pouze údaje orientační, vždy je to velmi individuální záležitost, proto nikdy nelze s přesností předem určit, kdo kdy bude již zcela beze stop.
Pokud by syn večer marihuanu kouřil a druhý den, by byl zastaven silniční kontrolou a podroben testu, bude ho mít s největší pravděpodobností pozitivní. Uvádíte ve Vašem psaní, že syn konzumuje pravidelně o víkendech, někdy i v průběhu týdne, organismus tedy nemá moc šanci se vyčistit. Bohužel.
Uvedený Vámi nalezený svazek rostlin může být z jedné rostliny, jak uvedl syn, ale také nemusí. My bohužel touto cestou přes internet nejsme schopni některé záležitosti objektivně posoudit. I kdybychom se sebevíce snažili, naše možnosti jsou dané a také omezené...
To, že rostliny nehodláte mít doma, je vcelku pochopitelné. Stále jde o nelegální drogu a většina lidí se nehodlá vystavovat obdobným a zcela zbytečným potížím. Pokud byste synovi nepřikázali rostliny odnést či nějak jinak sprovodit, dali byste mu vlastně i tak trochu najevo, že Vám jeho konzumace zase až tak nevadí, což by neodpovídalo skutečnosti. Myslím, že jste zachovala správný postoj, jasně jste dala synovi najevo, jak to vnímáte a nastavila srozumitelnou hranici. Vaše dcera by sice reagovala radikálněji / jak jste uvedla /...to je věc názoru a také na delší diskusi...důležité je především to, že od Vás - od rodiny - dostal informaci, že toto doma trpět nebudete, což vnímám jako pozitivní a z Vaší strany i jednotné / leckdy sourozenci utvoří koalici a situace je o to těžší / ...
Zdali kouření marihuany, může signalizovat nějakou duševní poruchu, já bohužel takto také nepoznám. Jsou případy, kdy osoby zneužívající  /ať legální nebo nelegální drogy / tím jaksi v sobě ,,něco tiší" = jde o tvz. automedikaci, kdy dotyčná osoba není náležitě vyšetřena, není diagnostikována odborníkem diagnosa a dotyčný si sám najde to,, co mu dělá dobře"...Ale to je pouze část osob, kteří mají problém se zneužívání či závislostí...Také existuje plno lidí, kteří určitou část svého života s marihuanou nějakou dobu prožijí a postupně s věkem, hodnotami, starostmi atd. z jejich životů zase sama pozvolně vymizí...Toto nelze nikdy předem a rozhodně ne na dálku odhadnout. Existují i případy, kdy i pouhé jednorázové užití THC, vyvolalo velmi vážné psychické potíže, které se pak zdlouhavě léčí, u disponovaných jedinců je i to možné...
Jak jsem již uváděla, k objektivnímu posouzení je vždy důležitý osobní kontakt s dotyčnou osobou a pohovor.
Jak sama vidíte, je to vždy velni individuální. Chápu, že máte jistě plno otázek, plno pochybností, spoustu nejistot...doporučuji se obrátit na kolegyni, která se specializuje přímo na práci s rodinnými příslušníky uživatelů nelegálních drog a o všem co Vás zajímá a o všem co potřebujete probrat, pohovořit v osobním kontaktu, který bývá v tomto směru zcela nejúčinnější. Zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Je třeba se během provozní doby s poradnou spojit a na první konzultaci se objednat. Veškeré služby jsou bezplatné. Více informaci o poradně naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Naše zařízení - zadat - Poradna pro rodiče PPR. Poradna spadá pod stejnou organizaci, jako tato poradna, kam jste napsala.
Pokud by byl Praha pro Vás problém - napište, kde žijete, vyhledali bychom Vám jiné vhodné odborné zařízení, kam byste se mohla zajít poradit.
Zatím se mějte hezky, v případě potřeby, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.