prosim o vysletlenie vysledkov
zu
Dobry den,
zijem v Anglicku a
nedavno mi bola zistena zltacka C.
Mohli by ste mi, prosim vas, vysvetlit vysledky mojich testov?
pozitivne PCR RNA
HCV Viral load 4411778 iu/ml
Log(10) 6.66
ALT 58 iu/L
ALP 51 iu/L
total bilirubin 6umol/L
Albumin 44g/L
genotyp zatial netestovany
V blizkej dobe koncim svoju pracovnu sezonu vo VB, a samozrejme sa chystam na dalsie vysetrenia na SVK.
Napriek tomu by som rada co najskor vedela, co tieto hodnoty znamenaju.
Za odpoved vopred velmi pekne dakujem.

Odpověděl: Jakub Minařík
Ty první 2 řádky hornotí počet virových partikulí, tedy aktivitiu procesu - hodnota je středně vysoká
ALT a AST jsou jaterní enzymy - detekují akutní poškození jater - jsou mírně zvýšené
Bilirubin je odpadní látka, odstraňují ji játra - stoupá při poškození jater, pokud je vysoká, játra mají akutní problém - v normě
Albumin je bílkovina krevní plasmy - klesá, pokud jsou játra poškozena a nejsou schopna albumin vyrobit - hodnota je v normě
Celkově bych o tom uvažoval tak, že proces je aktivní, diagnoza se mi jeví jako jistá, nicméně - nízké hodnoty ALT a AST by mohli naznačovat, že vaše játra jsou nyní jen mírně poškozována a jejich výkonnost se drží v mezích normy. Pokud se cítíte bez vážnějších obtíží, jako je výrazná únava, nevýkonnost, deprese, nemáte trávící obtíže, ... tak by to mohlo být tak, že jsem se trefil. A pokud se bude jednat o dobrý genotyp, mohla by prognosa být příznivá, rozuměj, pokud se podaří protivirová léčba, měla by vyše játra přežit ve slšném stavu. Pro definitivní potvrzení prognozy budete muset nejspíše ještě absolvovat další vyšetření.
Nu, jsem psychiatr, navíc jsem trochu bojoval s převodem jednotek, v některých případech - tedy - berte můj pohled s rezervou, ale snažil jsem se, chápu že jste v cizině a péče pro vás může být finančně obtížně dostupná. Kdybyste byla v Čechách (nebo na Slovensku) tak vám řeknu, ať se poradíte se svým lékařem, protože se pro hodnocení necítím moc kompetentní. Nejlépe by bylo se zeptat lékaře, který vás vyšetřoval, nebo se pokusit napsat lékaři doma, kterého znáte a víte, že je dobrý - váš praktický lékař, například?
Pokoušel jsem se taky najít on-line hepatální poradnu, ale neuspěl jsem.
Pokud mohu mít dobré doporučení - vynechte alkohol, drogy, přepálené tuky, snažte se přiměřeně namáhat, zdravě jíst. I když nemusíte mít vážnější obtíže, uvědomte si, že jsou vaše játra vážně nemocná a prognosa závisí na tom, jak se k nim budete chovat.
Držím palce.