existuje taková závislost?
Lukáš
Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat jestli jste se s tím někdy setkali? Jeden můj příbuzný je asi závislý na církvi. Na první pohled to zní divně, když neužívá žádné látky tak nemůže být přece závislý, ale někde jsem četl i o závislosti na výherních automatech a gambleři taky nic neužívají a jsou závislí. Já sám jsem taky věřící, považuju se za křesťana, občas zajdu do kostela, ale on je to co by se dalo označit jako fanatik. A není to žádná ujetá sekta, ale katolická církev na které je závislý. Začalo to už před hodně lety, napřed začal chodit do kostela pravidelně každou neděli, což je v katolické církvi povinné, pak tam chodil čímdál častěji, ale proč si myslím že je to závislost - protože církvi věnuje veškerý svůj čas (už je v důchodu) a naprosto všechno ostatní ho přestalo zajímat a nemá čas na nic jiného než na akce které pořádá církev. Kamarádí se s farářama, píše do různých časopisů co vydávají kostely (když sem pár těch věcí četl tak sou to úplné bláboly o ničem ale za každou cenu tam musí psát, fotí a natáčí na církevních akcích a pak z toho dělá filmy pro církev, když má přijet nějáký církevní hodnostář tak z toho má radost jako kdyby vyhrál ve sporce.. atd. Prostě nevěnuje se absolutně ničemu jinému. Začalo to postupně, napřed to vypadalo že je normální věřící, ale teď už myslím že tomu propadl a nedokáže s tím přestat. Zajímalo by mě, jestli ste se někdy s takovou závislostí setkali, a co se s tím dá dělat? On samozřejmě si to neuvědomuje, že by to byla závislost, říká že se chce dostat do nebe a proto to dělá. To chtějí všichni věřící ale jako on se nechovají. Co si o tom myslíte?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
přeci jen bych nemluvila o závislosti jako takové. Ta musí splňovat určitá kritéri,a jako např. pokračování v daném chování i přes jeho prokazatelnou škodlivost. Vašemu příbuznému ale asi nic moc nechybí, nic škodlivého se mu v životě neděje. To že to pro Vás a ostatní není úplně normální nebo příjemné chování ještě neznamená, že je pro něj špatné nebo že mu ubližuje. Občas lidé takhle propadají různým koníčkům a ideám, často třeba i církvi. Míra takové oddanosti je také věcí místní kultury. Možná jinde než v naší nábožensky poměrně vlažné zemi by nebyl vůbec nijak ojedinělý ani zvláštní. Kdyby vstoupil do řádu, bude jeho nálň dne podobná a  divné to nebude. A taky bychom nemluvili o závislosti.