Perseverace, verbigerace
Miroslav
K dotazu Astma a těkavé látky.
Uběhlo hodně času. Na podrobnosti si nevzpomínám, ale byly nápadné verbigerace (opakování téhož slova či slovních skupin bez ohledu na smysl a na situaci). Jestli je to příznak, potom musel fetovat několik let a nebyl asi jediný. Perseverace se vyskytují v adoscelenci, ale tohle bylo nápadné. Proměnlivý zájem o studium také něco naznačoval. Charakteristický zápach jsem necítil. Čichali občas? Dávali si pozor, aby nebyli prozrazeni? Někteří pijáci také dokáží svoji neřest dlouho tajit.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
souvislost mezi verbigeracemi, perseveracemi a užíváním těkavých látek se mi nepodařilo nikde dohledat. Na druhou stranu ani vyloučit. Proměnlivost zájmu o studium by mohla, ale nemusela s užíváním těkavých látek souviset. Někteří čichači čichají nárazově, jiní poměrně často, případně nonstop (zejména ti jsou pak také cítit). I ti, kteří čichají jen občas, bývají poznat podle charakteristického zápachu. Když ne z oblečení, tak z dechu. Samozřejmě je možné to nějak kamuflovat. A většina lidí, kteří s užíváním těkavých látek teprve začínají (a nepohybují se ve skupině, kde by bylo běžné čichat), se s čicháním skrývá.
Bohužel se však stále více dostáváme do oblasti spekulací a domněnek.
Je zřejmé, že naprostou většina příznaků (a nakonec i ten zápach), by bylo možné vyložit více způsoby. A jelikož dotyčný zemřel, aniž by po sobě zanechal zprávu, kde celou věc vysvětluje, jde pravděpodobně o nerozluštitelnou hádanku a nejspíš nezbývá, než se s tím nějak popasovat a smířit.
Netuším, co je v pozadí toho, že se Vám příběh stále vrací. Možná Vám na spolužákovi záleželo, možná jste si byli blízcí a taková událost Vás "rozhodila", nevím. Ani nemám představu, jak moc Vám v tuhle chvíli ovlivňuje takové vzpomínání normální život. S tím by se však, v případě, že by to bylo příliš obtížné, něco dělat dalo.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.