kanavalia martima
cimi
dobry den,chtel bych se zeptat na tuhle rostlinu, (kanavalia martima).. je privezena z mexika a nekde se pouziva jako nahrazka mariuhany,ja osobne sem prestal kourit mariuhanu kvuli ridicaku,abych o nej neprisel.. rostlina ma podobny ucinek,a tak se chci zeptat jestli neni povazovana za drogu a jestli kvuli ni nemuzu prijit o RP.. dekuji za odpoved..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
navazuji na předchozí odpověď a doplňuji ji:
výsledkem mého pátrání je, že canavalia maritina/rosea/plážová fazole/babybean apod. je svými účinky skutečně hodně podobná marihuaně. Někdy bývá označována svým účinkem za slabší, jindy za silnější. Neexistuje jednotný názor na účinnou látku v této rostlině. Pokud jde o účinné látky, jsou zmiňované zejm. L-betonicin a canarosin.
V souvislosti s nimi jsou uváděna také následující rizika: riziko kombinování látek podobného typu.
Hrozí, že když zkombinujete několik drog působících stejným způsobem, dojde k životu ohrožujícímu stavu. Jde o látky, které fungují jako silný inhibitor monoaminooxidázy (MAOI) a tak zabraňují odbourávání specifických neurotransmiterů. Nebezpečné jsou pak především kombinace s jinými MAOI, různými druhy antidepresiv ale i jiných nelegálních drog.
Minimálně tak se o tom zmiňují na stránkách http://botanic.cz/smartshop/cs/entheogeny-halucinogeny/canavalia-maritima.
K dalším zajímavým odkazům patří:
ČJ: http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rcam.html - překvapivě zde uvádí pouze základní informace.
AJ: http://en.wikipedia.org/wiki/Canavalia_rosea
AJ: http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=13352 - uživatelské fórum
AJ: http://www.eattheweeds.com/beach-bean-bay-bean/
AJ: http://www.legalhighreviews.com/review-of-spice-3g-smoking-blend/ - řeší otázky i/legalizace spice
Canavalia maritima bývá součástí směsí zvaných spice, nebo také herbal/legal spice. Spice je v některých zemích nelegálních, případně je jejich prodej regulován (např. se dají koupit až od určitého věku). Mluví se v této souvislosti o ne/legálních syntetických canabiodech.
Pokud jde o legálnost v České republice, kde se prodej těchto směsí rozšířil v posledních letech (často pod hlavičkou vonných směsí), v letošním roce schválila změnu zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách. Mezi zakázanými rostlinami ani látkami se canavalia maritini, ani L-betonicin a canarosin, nevyskytují.
(Podrobnější informace najdete na: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/172/2804/Nelegalnich-drog-je-o-33-vice-obchod-s-nimi-bude-pokracovat a samotný návrh, který byl koncem dubna 2011 podán, schválen a podepsán prezidentem najdete na: http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=260&CT1=0.)
Případ jsem konzultovala s Právní poradnou A.N.O. (www.asociace.org), která mi to potvrdila. Policejní testy na drogy, resp. marihuanu, by vyšly negativně. Což ovšem nevylučuje, že by Vás mohli poslat na podrobnější krevní nebo močové testy. Obzlášť, když se budete chovat podezřele.
Otázkou zůstává, zda by byla schopná látku prokázat toxikologická laboratoř. Možnosti by samozřejmě měla, ovšem v situaci, kdy nebude vědět, co hledat, bude prokázání drogy velmi obtížné. S dotazem jsem se obrátila RNDr. Jaroslava Klána, který se specializuje na látky obsažené v houbách a rostlinách (Národní referenční laboratoř toxinů hub, Ústav pro toxikologii a soudní chemii, 1. Lékařská fakulta UK
Universita Karlova, Na bojišti 3, 121 08 Praha 2, tel: 224 964 284
), který mé doměnky potvrdil.
Na základě uvedeného tedy lze vyvodit následující:
- užívání Canavalia maritima, je, pokud jde o řízení, rizikové. Tato rostlina svými účinky skutečně ovlivňuje schopnost řidit motorové vozidlo.
- v případě, že byste se jejím užitím "uvedl do stavu vylučujícím způsobilost řídit motorového vozidlo" a stal se účastníkem nehody, hrozí Vám obvinění z trestného činu "ohrožení pod vlivem návykové látky". , kde se pojmem návyková látka míní "alkohol, omamné látky, psychotropní látky a ostatní látky způsobilé nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací nebo rozpoznávací schopnosti nebo sociální chování"
- prokazatelnost užití této rostliny bude při běžné kontrole pro policii velmi problematická
- při toxikologickém vyšetření by mohlo dojít k odhalení užití rostliny, není to však příliš pravdpodobné, pokud nebudou odborníci vědět, co přibližně hledat
Výsledkem jsou tedy dvě+jedno doporučení:
- uvedenou rostlinu neužívat, rozhodně ne před řízením
- pokud řídit budete, dodržte aspoň 18 hodinovou pauzu
- pozor na kombinace canavalia maritimy s dalšími látkami, zejména pak inhibitory monoaminooxidázy (MAOI).
V současné době je riziko postihu spíše teoretické, zejména pokud jde o běžnou dopravní kontrolu. Šance budou pochopitelně vyšší v případě, že byste byl účastníkem nehody. I to by však záleželo na Vašem akutním stavu.
Nezbývá, než na Vás v tuhle chvíli apelovat, abyste nejezdil pod vlivem jakýchkoli návykových látek, tedy ani Canavalia maritimy a v případě užití dodržel zhruba 12-18 hodinovou pauzu.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.