jak zit s clovekem ktery je zavisli na pervitinu a chce prestat
mates
mam dotaz manzel bere pervitin chce prestat ale vzdy si nejde duvod kdy si ho sezene.trpime stim cela rodina prodal uz vse co mel i detem dokonce i penize co ma prestal davat rodine byla jsem nucena aspon pozadat o alimenty aby neco prispival.odloucil se od kamaradu kteri mu ho davali je agresivni ma hrozne deprese a tlumi to tramalem ktery ma od kamarada ktery timto uz prosel.podnika a prisel i o lidi ktery mu praci nabizeli jen kvuli tomu ze je fetak.hrozi nam i vystehovani z bytu.na leceni nechce jit a kdyz jsem snim mluvila o schuzkach techto lidi na sezenich rek ze nekam pujde ale ja vim ze to jsou jen plane reci jak se mam knemu chovat a jak ho mam presvedcit dokonce odjel z mesta za praci aby si to nemohl jen tak lehce sechnat kdyz je doma.zacal si to i pichat nacapali jsme ho se synem v koupelne a to jsme mu vzali a bylo hrozny zle malem nas tu vsechny zmlatil.ja jako jeho zena to beru hrozne spatne jsem psychicky nadne musela jsem si nejit praci aby jsme nejak prezili.mame tri deti a nejstarsimu je 16let a trpy semnou uz jsem dokonce uvazovala o rozvodu ale po 19letech nechci manzela v tom nechat a chceme mu pomoct bere to prez rok a byli i dny kdy odesel treba na tyden z domu a bral to.neverim mu idkyz jde ve vecernich hodinach pryc i na dve hodiny.bojim se co bude kdyz prijde.vzali mu i ridicak a ma zaznam na policii za domaci nasili.poradte co mam delat jak mu pomoct jak se knemu chovat uz si nevim rady a deti uz ho neberou jak tatu.dekuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
popisujete komplikovanou rodinou situaci, ve které již několik let fungujete společně s manželem i dětmi. Manžel užívá pervitin. Podle toho, co píšete, se na jednu stranu sem tam snaží nějak užívání omezit (např. se přestane stýkat s lidmi, kteří drogy užívají; nyní užívá na radu kamaráda tramal), na druhou stranu se celková situace nijak zvlášť nelepší (má záznam na policii kvůli domácímu násilí, přišel o řidičák, problémy v práci, utrácí za drogy všechny peníze).
Píšete, že jste už přemýšlela i o rozvodu, ale nechcete po 19 letech manžela opustit. A já rozumím tomu, že Vám na člověku, se kterým jste také jistě prožila spoustu pěkného, záleží a chcete mu pomoct. Ale odkud v tuhle chvíli začít?
Píšete, že děti už manžela neberou jako otce, nejstarší syn trpí s Vámi. Manželovi se vlastně nedá příliš věřit, je nespolehlivý. Jakékoli nabízené možnosti odborné pomoci odmítá, bývá dokonce agresivní. Není divu, že jste z toho všeho vyčerpaná, unavená a nevíte, co dál. Taková situace mi velmi připomíná stav, kterému se říká "spoluzávislost". Jde o to, že užíváním drog trpí nejen manžel, ale celá rodina. Ať děláte, co děláte, točíte se v kruhu a manžel v užívání drog vlastně pokračuje. Přetrhnout tak dobře zaběhnutý kolotoč, nebývá snadné i proto, že si na něj všichni zvykli a vlastně si to ani jinak představit neumí. Vyzkoušeli všechno, nic nefungovalo, ale vzdát to, to také nejde.
Právě proto, že jde o tak dlouho trvající věc, bych Vám doporučila obrátit se na odborníky, ideálně na poradnu pro rodiče a blízké těch, kteří užívají drogy. Nejen, že tam budete moci svou situaci popsat dopodrobna, ulevíte si trochu od emocí, zjistíte, že nejste na to všechno sama a ani zdaleka jediná, kdo něco podobného musí řešit, ale také tam možná najdete trochu sil a nový úhel pohledu na věc. Vlastně se tím začnete také starat trochu sama o sebe a svou rodinu. Nejde přeci jenom o manžela. Abyste mohla manželovi pomoct ve chvíli, kdy o to bude skutečně stát, pak nemůžete být zničená a vyčerpaná!
Kdybyste mi napsala, odkud jste, mohla bych Vám poslat kontakt na nejbližší poradnu v okolí. A nebo můžete hledat sama - www.drogy.net - Kde hledat pomoc.
Určitě není snadné se s takovými věcmi někomu svěřit. Vy už máte první krok za sebou - napsala jste! Tak Vám držím palce a doufám, že Vám tahle kuráž ještě chvíli vydrží.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.