Piko
Jana
Dobrý deň,mám 21 rokov a neviem ako mám začať zasa normálne žiť. Užívam piko už asi rok a pol vždy len nosom. Na začiatku som brala raz, dvakrát za mesiac pri nejaká akcii (zásoboval ma kamarád), neskôr som si začala zhánať sama a intenzita užívania sa zvýšila. Naštastie som sa spametala a povedala si že s tým končím. Vydržalo mi to len 3 mesiace. Od júna (června)tohto roku dávam pravidelne min raz za týždeň. Vždy ked si dávam lajnu hovorím že je posledná, ale na druhý deň mi zavolá dealer a ja neviem odolať ( sama si už nezhánam). Keď si idem pre dávku je mi zo seba zle až do plaču, ale bežní život je už nezaujímavý, nič ma nebaví. Už sa nemám o čom ani s ludmi rozprávať. Viem sa kontrolovať v množstve dávky(stále si dávam relatívne rovnakú), lebo mám určitý rešpekt.Viem že mi poradíte aby som naštívila nejaké centrum, ale to neprichádza do úvahy.Nikto v mojom okolí nevie že beriem aj ked bývam pred nima podvlyvom,( len tý čo som im to sama povedala). Chcem velmi prestat . Najväčší problém vidím v tom, že iba ked si dám sa cítim psychicky dobre a dokážem sa smiať, rozprávať sa s luďmi a ked som čistá myslím skoro neustále na piko, dokonca sa mi o tom aj sníva. Neviem ako to mám dostať z hlavy. Viem že tu sa asi moc radit nedá, skôr som sa potrebovala zdôveriť a nejakú spätnú reakciu. Za každú odpoveď budem vďačná.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
jak sama uvádíte ve ,,skryté poznámce" = vypsat se ze svého osobního příběhu Vám v danou chvíli pomohlo. Ano, je to také forma jakési kompenzace. Člověk, alespoň v ten daný moment, kdy není na blízku nikdo, komu by se mohl verbálním způsobem svěřit, si částečně uleví...
To, ale neřeší Vaše potíže jako takové celkově. Osobní kontakt je v tomto směru vždy nejúčinnější. Sama také uvádíte plno důvodů, proč nevyužít odbornou pomoc. Pokud budete hledat důvody, proč to nelze, zajisté jich vždy plno najdete, abyste měla omluvu před sebou samotnou...je to v podstatě velmi přirozená reakce každého z nás v situacích, kdy nemáme moc chuť hledat nějaké řešení a uspokojíme se s pocitem, že to ,,nejde"...
Netuším, do jaké míry máte komplexní informace o tom, jak a za jakých okolností, lze odborné pomoci využít. Existují samozřejmě pobytové léčby, při kterých je nutno pobývat určitou dobu ( pobyty na AT odděleních, které bývají součástí psychiatrických léčeben nebo léčba v terapeutické komunitě ). Také ale jsou různé ambulantní léčby, na které dotyčné léčící se osoby dochází a v podstatě nikdo nemusí vědět, že např. každou středu v 15hod. máte sezení se svým terapeutem či skupinu...Tak jako Vaše blízké okolí netuší, že máte problém s drogami, také nemusí přece vědět, že někam docházíte a léčíte se. Veškeří sociální pracovníci, terapeuté, psychoterapeuté, psychologové a další pracovníci v sociálních službách jsou vázáni mlčenlivostí a dodržováním etických zásad stejně jako lékaři a jejich dodržování lékařského tajemství. Pokud Vy sama se nerozhodnete o této skutečnosti se svým okolím otevřeně hovořit, tak to za Vás nikdo jiný opravdu dělat nebude.
Myslím, že by bylo v tuto chvíli rozumné, kdyby jste se nad vším, ještě jednou pořádně zamyslela, svůj postoj přehodnotila a navštívila nějaké Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog. Vstupem do Káčka se ničemu nezavazujete, můžete se pouze přijít informovat o možnostech pro Vás, bezplatně a lze i zcela anonymně. Pracovník Káčka by s Vámi pohovořil, celou situaci by vyhodnotil a nabídl vhodný způsob řešení, jak byste se rozhodla, by záleželo pouze na Vás.
Zkuste to zvážit, myslím, že je toho ve ,,hře" plno, čeho byste mohla časem díky Vašemu nezvládnutí drog ztratit...a to by byla zajisté velká škoda.
Zatím se mějte hezky. Pokud se ozvete, jak to s Vámi dál vypadá, budu ráda. Přeji hodně sil, držte se !
S pozdravem Markéta K.