piko
lenka
Dobrý den
Ráda bych pomohla svému kamarádovi protože bere piko a rodiče mu tět na to přišli a chtěji ho poslat na léčení ale on tam nepude protože se toho bojí a řek že v životě ho tam nikdo nedostane. Řekol že si najde radči práci a byt ale bohužel se timhle nic neviřeší páč to bude brát pořát a já aby stim měl šanci přestat. Jsem jediný člověk které mu tět věří a nechci ho podrazit a chci aby mi věřil dál a pomáhat mu pořát co nejvíc můžu sice to bude asi hodně těžký ale chci aby stim skončil znám ty pocity jaky jsou po piku a jaký to je na tom taky jsem v tom docela lítala ale pomohli mi z toho kamarádi a za to jsem jim strašně věčná a chci pomáhat taky.. děkuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ve svém dotazu popisujete situaci kamaráda, který užívá pervitin. Rodiče mu na to přišli a chtějí, aby šel na léčení. To on odmítá. Mluví o tom, že si raději najde práci a bydlení. Vy předpokládáte, že v tom případě bude v užívání pokračovat. Ráda byste mu pomohla. Jste teď jediná, komu věří. Píšete, že jste sama zažila něco podobného  na vlastní kůži, a že Vám pomohli kamarádi. Jste jim za to vděčná a rádá byste pomohla tomuhle.
Vlastně mi není úplně jasné, co byste potřebovala v tuhle chvíli vědět, nebo na co se ptáte. Nejspíš tušíte, jaké to je. Na druhou stranu jsme každý jiný a to, co zafungovalo na Vás, nemusí zafungovat na kamaráda. Podle toho, co jste o něm napsala, nemám vůbec představu, jak na tom je, čeho se bojí, jak se k plánům přestat s užíváním pervitinu staví apod. Tohle všechno jsou důležité momenty, které budou mít na jeho další rozhodování velký vliv. Jistě víte, že pokud se rozhodl v braní pokračovat, nezabrání mu v tom nic. V tuhle chvíli můžete využít toho, že Vám věří, abyste mu řekla, jak se na celou situaci díváte Vy. Můžete mu nabídnout, že ho vyslechnete, pomůžete mu, podpoříte ho v těžkých chvílích. Ale i Vy sama byste měla mít jasno, co se za těmito slovy skrývá. Pomáhání závislému s sebou nese řadu rizik - kromě toho, že byste se mohla znovu vrátit k pervitinu, hrozí Vám i spoluzávislost - tj. stav, kdy člověk chce, aby druhý něco změnil, dělá pro to první poslední, ale dotyčný v zásadě nic nemění. Často takhle vypadají partnerské vztahy na drogách, vztahy mezi rodiči a dětmi, které drogy užívájí. Dejte si pozor na roli zachránkyně, která dělá pro druhého vše a na sebe samotnou zapomíná.
Bude-li se kamarád chovat tak, jak neschvalujete, měl by to z Vašich reakcí pochopit. Nemělo by se stát, že má Vaši péče v zásadě hlavně díky tomu, že užívá. Naopak. Většinou se doporučuje stanovit si pravidla, za jakých se spolu budete stýkat - jak to bude, když bude chtít peníze, jak se zachováte, když na schůzku přijde úplně sjetý apod. Zvažte, kam až chcete ve svém pomáhání zajít a nezapomínejte, že pomáhání druhému by nemělo být to jediné, co Vás zaměstnává. Jestli nepomůže to, že se budete kamarádovi nějak pravidelně věnovat, dejte si časovou hranici. Přeci jenom nejspíš nikomu nepomůže, když bude jeho závislostí trpět další člověk.
Někdy není od věci se v takových situacích přeci jen obrátit na odborníky a poradit se s nimi, co a jak dál. Můžete to udělat Vy, ale i kamarád. Existují poradny a kontaktní centra, kde to s Vámi/ním mohou probrat. Nechcete kontakt?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.