piko
Sára
Dobrý den,
v sobotu jsem se dozvěděla od nejlepší kamarádky svého přítele, že po dobu našeho vztahnu (tj. 11 měsíců) fetoval piko. Cca tak 2x do měsíce. Celkem mě to srazilo, ptže vím, že před naším vztahem v tom dost lítal, snad 2 roky fetoval pravidelně. Mně tvrdil, že je už čistej a defacto, to že toho nechá už na dobro byla podmínka pro náš vztah. Nejvíc mě mrzí, že to dělal před mýma očima, když jsem spolu byli mezi jeho přáteli, odskočil si na záchod a bylo to. Ví, že muj postoj k jakým koliv drogám je dost negativní, neuznávám nic ani \"trávu\". Hlavně jsem ani nic nepoznala nikdy, jen vim, že poslední dobou měl silný výkyvy nálad, byl unavejnej, nevrlej a v depresích. Myslela jsem, že je to kvůli jeho nové práci, ale bohužel... Dost mě to dostalo, ptže jsem ho vytahla z problémů, z dluhů, našla mu práci. Jeho rodině to říct nemůžu, maminka by se zhroutila. Proto prosím jen o radu, na co si dávat pozor, čeho si všímat. Slíbil, že na to už nešahne, ptže jinak ho opustim, ale přeci jen jsem dost ve střehu a ta důvěra je minimální. Děkuju.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
pokud přítel již v minulosti se drogami potýkal a teď se ukázalo, že problém zdaleka neskončil, měl by jej řešit. Otázkou, ale je, jak moc je tomu otevřen a jak je ochotný...samozřejmě, že by bylo zcela nejlepší, kdyby se obrátil na odbornou pomoc a využil nějakou formu léčby. Život po boku závislé osoby zrovna dvakrát snadný není, pokud hodláte v tomto vztahu setrvat, měla byste trvat na tom, aby se ke svým potížím postavil čelem a začal se svým životem ( potažmo teď i Vaším ) něco dělat...
Léčba drogové závislosti lze poměrně dobře léčit, pokud je dotyčná osoba motivována a ochotna spolupracovat. Jak je na tom přítel s motivací netuším, nicméně, doporučuji, aby jste se Vy osobně obrátila, na nějaké zařízení pracující s uživateli nelegálních drog a tam využila poradenství pro blízké osoby. Nejenom, že si doplníte chybějící informace, ale také se v osobním kontaktu mnohem lépe poradíte o všem co je třeba. Například jak se zachovat v konkrétních situacích a jak s přítelem komunikovat, tím jej třeba i lépe motivovat k nějaké pozitivní změně. Poradenské služby jsou bezplatné, nezávazné a mnohdy se dají využít i zcela anonymně.
Netuším, odkud jste. Pokud  by pro Vás byla dostupná Praha, doporučuji se obrátit na kolegyni, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog, zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Tato poradna je spadá pod občanské sdružením SANANIM, stejně jako tato webová poradna, kam jste napsala. Pro více info se můžete podívat zde www.sananim.cz / zadat Poradna pro rodiče PPR /.
Zdali žijete někde jinde, můžete se obrátit na jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog. Vyskytují se ve všech větších městech a také bezplatně poskytují poradenské služby blízkým osobám. Veškeré kontakty naleznete zde www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci, zadáte kraj - město - Kontaktní centrum. Vyberte si to, které Vám bude lokalitou nejlépe vyhovovat. Nebo můžete napsat ještě jednou, uvést dobře dostupná města a my Vám jej rádi vyhledáme.
Umím si představit, jak Vás tato informace zaskočila a jak otřásla důvěrou, která je pro vztah důležitá. Budu Vám držet palce, aby se vše vyřešilo. Pokud budete mít chuť, můžete nám napsat, jak to s přítelem dál vypadá. Přeji hodně sil.
Zatím se mějte hezky, s pozdravem Markéta K.