piko
ronja
dobry vecer,moje otazka bude znit asi hloupe,ale jak poznam,ze uz jsem zavisla na piku?drive jsem si davala s pritelem ale on pak nechtel,tak jsme prestali..za cas se mi ozval znamej od ktereho jsme to brali,tak jsem si od nej vzala a od te doby si cas od casu od nej vezmu..ale jen kdyz se ozve on..sama nemam potrebu mu o to psat..tak jak to vlastne clovek pozna ze je zavisly?dekuji za odpoved

Odpověděl: Jakub Minařík
No, to nevypadá úplně jako závislost, nicméně, záleželo by na vyšetření, ony se symptomy hodnotí v čase, intenzitě, významné je, jak jste užívala, ... No, je to zkrátka složitější a po netu to lze jen částečně a jen někdy. Takže to vnímejte jako možné, a je to odvislé od toho mála, co jste napsala. Také by se to třeba změnilo, kdyby se ptal a popisoval váš stav váš partner. Jinak kdyby jste měla zájem - zde jsou  diagnostická kriteria pro závislost dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí), staženo z webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislost (www.drogy-info.cz):
1)silná touha nebo pocit puzení užívat látku (craving), 2)potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky, 3)somatický odvykací stav, jestliže je látka užívána s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmé z typického odvykacího syndromu pro danou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky, 4)průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinků, původně vyvolaných nižšími dávkami (jasné příznaky lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, který by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance), 5)postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky nebo k zotavení z jejího účinku, 6) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků: poškození jater nadměrným pitím (depresívní stavy, vyplývající z nadměrného užívání látek) nebo toxické poškození myšlení; je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození. Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií během posledního roku. Syndrom závislosti může být: pro specifickou látku, pro třídu látek nebo pro širší spektrum farmakologicky odlišných psychoaktivních substancí.