jak přestat
Mikkhynkaa
Dobrý den,
sháním pomoc. Mám přítele se kterým jsme začali řešit problém v podobné drog.Dříve si přítel dal marihuanu jednou za čas. Má teď novou práci ( 4měsíce) s prací je spokojen,ale začal tam strašně hulit. Mne to moc vadí,nechci mít doma žádného zhulence,chci mít normálního chlapa. Vždycky se chová jinak a vždy se jen pohádáme. Snažila jsem se už s ním o tom několikrát mluvit,ale vždy to dopadlo stejně. Odpovědi typu: jsem plnolety,no tak jsem si dal atd... Zkoušela jsem už i hulení nebo já,na čas to zabralo ( max 10 dnů) .... Jsem z toho už zoufalá. Je to skvělý chlap,ale toto mi moc vadí.Prosím poraďte jak ho donutit aby přestal,nebo alespon zmírnil

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Váš přítel užívá marihuanu a Vám to vadí. Podle toho, co jste napsala, tak on sám však nemá pocit, že by hulení mělo na jeho život nějaké zvlášť negativní dopady, kvůli kterým by stálo za to užívání omezit. Zkoušela jste ho přesvědčovat, často se kvůli těmto věcem doma pohádáte, ale vlastně nakonec nezafungovalo ani to ultimátum - já nebo hulení.
Bohužel Vás asi zklamu, ale žádný univerzální návod na takové případy neexistuje. Každý jsme jiný a i Váš přítel má svoje důvody, proč se rozhodl hulit. Rozhodnutí, jestli to omezí, nebo dokonce přestane, musí udělat on sám. Co by pro něj ale byl dostatečný důvod, nejde odhadnout a možná to ani neví on sám. Můžete se ho zkusit zeptat a uvidíte.
Teď to ale vypadá, že problém máte spíš Vy, než přítel.
Násilím ho přestat nedonutíte. Ani ho nemůžte v jednom kuse hlídat. Je dospělý, a je to jeho rozhodnutí, na které má právo.
Na druhou stranu, je na Vás, jak se s jeho hulením popasujete. Můžete ho přehlížet, můžete hulit s ním, můžete se s ním v jednom kuse dohadovat. Můžete mu dávat ultimáta, vyhrožovat, že ho opustíte, plakat, ale sama asi tušíte, že tudy cesta  nevede.
V podobných případech většinou pomáhá věnovat se více sobě. Mluvit o sobě, svých pocitech a obavách.
S přítelem si na tohle téma promluvte - a vyhněte se právě těm ultimátům, výhružkám a pláči. Řekněte mu, co Vás zraňuje a co jste ještě schopná tolerovat. Zkuste se třeba více zaměřit na to, co přesně Vám na chování partnera vadí a jak se cítíte. Ptejte se na důvody, proč hulí, jak se cítí, co je vlastně jinak, když je střízlivý apod.
Určete si hranice, za které nechcete jít (např. kolik večerů v týdńu ještě zvládnete a co je už moc). Pokuste si dát přesný čas na řešení. Zeptejte se ho na jeho názor a jestli by Vám s tím pomohl.
Pomáhá, zařídit se tak, aby Vás jeho hulení pokud možno co nejméně obtěžovalo.
A také funguje věnovat se společně i jiným věcem, než jen dohadám o hulení. Prostě se dopředu domluvte na tom, že ten a ten večer si uděláte hezký i bez hulení. (Ale počítejte a domluvte se dopředu na tom, co se stane, když jeden z vás plán nedodrží.)
Je jen na Vás, jak moc Vám bude hulení přítele vadit. Možná zjistíte, že to není až tak zásadní problém, protože jinak je to fajn chlap; možná přijdete na to, že nechcete žít s chlapem, který je každý večer zhulený.
Držím palce.
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.