Dotaz
Domino 74
Vážení erudovaní ,
prosím vás tímto o odbornou radu :
Jsem ukázkový připad \"bývalého\"narkomana , který díky bohu přestal brát tváří v tvář naroze í mého syna.Nic jiného mne tehdy nedokázalo v mém destruktivním počínaní zastavit .Snad jen neničit život nevinému miminu a jsem tedy na substituční léčbě metadonem bezmála 13 let.Bez mála proto,že jsem se již jednou sice pokusil z metadonu odejít, ale po roce a půl jsem šanci na normální život -hlupák-zahodil.
Má otázka je jasná... Je mi skoro 37 a v posledních dvou letech je mi po fyzické i psychické stránce hůř a hůř.Nejdříve jsem to považoval za nedostatek metadonu a vystoupal jsem až na 160 mg denně ale mé symptomy se nelepšily.Snižil jsem tedy na100 mg jelikož mne dlohodobě trápí potíže s peristalatikou...zácpy a bolesti při nadýmání po laxativech. Mám prostě pocit že mi můj \"člověk\"jasně dává na jevo ...dost bylo drog a to i metadonu.Když jsem poprvé tzv .vysnižoval , byl mi jako přechodný lék nabídnut subutex a já opravdu po měsíci přestal brát cokoli.Byl jsem ale mladší a více si věřil , navíc jsem byl zaměstnán jako asistent produkce u filmových společnostií a dynamika práce mi pomohla ty nejhorší chvíle překonat.Nyní jsem nemocný , starší a musel jsem opustit po dvou letech post barmana,takže bez práce .
Vím ale že je to začarovaný kruh z kterého vede jedinná cesta ven...odejít z metadonu a být konečně čistý.Poraďte mi prosím ,zda mám zkusit opět jako přestupní model substituce substitucí ,tedy subutex ,nebo ředit roztok metadonu až do tzv .placebo efektu , nebo máte jiný nápad jak z toho ven?Děkuji....s úctou a možná i pravopisnými chybami , jelikož moderní technika pomalu vymicuje mé školní návyky psát rukou a přemýšlet nad pravopisem.Věřím tedy americkému textovému editoru corp.Apple stejně jako jejich patentu na léčbu závilostí Methadonu ...ale NERAD.
Děkuji Domino74

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že ve 37 letech, po 13 letech na metadonu, máte pocit, že uzrál čas na změnu.
Zmiňujete, že se v posledních dvou letech cítíte špatně jako po fyzické, tak psychické stránce, špatně a spojujete si to s tím, že Vám Váš člověk jasně dává najevo: "dost bylo drog, a to i metadonu". Máte metadonu a závislosti na něm nejspíš plné zuby. V minulosti jste se s tím už pokusil definitivně seknout, ale po roce a půl, jste se k metadonu zase vrátil.
Píšete, že dnes jste nemocný, starší, přišel jste o práci a už si tolik nevěříte. Ale pořád vidíte jako jedinou cestu ven odchod z metadonu a být konečně čistý.
Ptáte se, jestli to zkoušet přes Subutex a nebo postupně ředit metadon až do placebo efektu.
Po pravdě řečeno, netroufnu si na základě těch pár informací posoudit, co by bylo vhodnější. Ani si nejsem tak jistá, jestli je dobré začít právě tím, že vysadíte metadon. Jestli to dobře chápu, pak Vás trápí mnohem více věcí - píšete, že se cítíte fyzicky i psychicky špatně. A proto bych nejprve přemýšlela o tom, co všechno Vás trápí a teprve pak bych hledala, odkud začít. Možná by se hodilo před samotným snižováním metadonu (které nebývá až tak jednoduché) nejprve zapracovat na zlepšení fyzického a psychického stavu. A nebo začít tím, že si najdete práci. Psal jste, že minule Vás právě práce držela nad vodou. Zvažoval jste i tyto varianty?
Nechci Vás od plánu vysnižovat zrazovat, ale při čtení Vašeho dotazu mě nemohlo nenapadnout, jestli to není (právě z těch důvodů, které sám jmenujete) pro začátek příliš velký krok. Určitě by bylo dobré si to naplánovat po malých krocích, zkusit si vzpomenout, co mi tenkrát pomáhalo (a naopak) atd. Podle toho, co jste mi napsal, to nevidím až tak jednoznačně, a proto bych na Vašem místě celou situaci probrala s rodinou a doktorem, nebo třeba v rámci terapie. Třeba Vás při té příležitosti napadnou i jiné varianty, jak postupovat.
Obdivuju Vaši kuráž, to po tolika letech zkusit! A držím palce!
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.