jak poznám extazi?
deena
Dobrý den, mám dotaz ohledně extáze,.. asi před týdnem jsem vyzkoušela prvně, a celkem jsem spokojená. Nekouřím a nepiju, čili by to pro mne bylo řešení, jak se bavit na akcích, když někam jdu tak tak 1 - 2x za čtvrt roku,.. takže myslím, že u mne nějaký návyk a propadnutí droze nehrozí. nicméně mne zajímá, jak si mohu být bezpečně jistá tím, že mám opravdu kvalitní extazi a ne smíchanou s jiným svinstvem, jako je třeba pervitin. Uvědomuji si, že tam by to s návykem mohlo být horší. děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
extáze se často užívá jako rekreační droga. Závislost se u ní popisuje spíše psychická, spojená například s tím, že si bez ní člověk po nějaké době neumí představit zábavný večer. Fyzická závislost u ní v podstatě nebývá popisována.
Pravdou zůstává, že se užíváním extáze určitým rizikům prostě nevyhnete. Vždycky budete riskovat vyčerpání a dehydrataci při nedostatečném pitném režimu, poškození mozkových spojů, komplikace v případě kardiovaskulárních problémů, rizikovost kombinace s antidepresivy (zejména antidepresiv typu iMAO), depresivní stavy na dojezdech, možné rozvinutí dlouhodobých psychických problémů (např. depresí) apod.
Máte pravdu, že v dnešní době se do tablet poměrně často přidává například pervitin, ale také spusta jiných látek, například léků. Zpravidla je to kvůli tomu, že zlevňují náklady na výrobu.
Testování tablet, které některé organizace poskytující poradenské a preventivní služby, nabízí, končí obvykle výsledkem, že v tabletě není obsažena MDMA (očekávaná účinná látka extáze) nebo několik dalších příměsí, ale často vzorek tablety nereaguje, protože obsahuje zcela jiné látky (např. piperaziny nebo jiné z nových syntetických drog). Bohužel v Česku nejsou k dispozici testy, které by Vám řekly, co přesně v tabletě je (testy lze provést například v rámci Národní toxikologické laboratoře, zpravidla jde ale o zakázku ze strany policie či lékaře. Uživateli drog takto u nás nikdo tabletu neotestuje, a kdyby přeci jen, určitě Vám ji nevrátí.) Jestli byl v extázi obsažen pervitin, poznáte bohužel až po vyzkoušení, a to většinou podle délky trvání účinku a jinakosti prožitku.
Nebezpečnou přísadou nemusí být jenom pervitin, ale i spousta jiných látek. Některé dokonce mnohem nebezpečnější. O těch nejčastějších se více dočtete třeba na stránkách www.extc.cz, které obsahují velmi kvalitní informace zejména o syntetických drogách a drogách užívaných na parties. Také se můžete podívat na www.lf3.cuni.cz/drogy, kde najdete informace o nebezpečných příměsích extáze a databázi tablet extáze zachycených a testovaných v ČR.
Říkám si, že Vás takováto odpověď nejspíš nepotěšila, ale snad ani nepřekvapila.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.