subutex a tehotenstvy
andy
chtela bych se zeptat,muj partner dlouhodobe uziva subutex,drive byl na heroinu.Pomalu snizuje davky.Jak je to s tehotenstvim,muze byt pri uzivani techto leku neplodny a jaky ma vliv uzivani tohoto leku na plod ditete?

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex s sebou neplodnost nenese, ve smyslu poškození spermií, neschopnost pohlavního styku ve smyslu ztráty libida a poklesu schopnosti erekce někdy ano. To však není problém s plodností jako takovou. Tedy partner by být plodný měl.
Vliv na plod dítěte by v případě užívání partnera pokud vím nebyl popsán, a ano obecně platí, že léky a drogy užívané mužem mohou mít vliv na schopnost pohlavního styku, erekce, ev. například pohyblivost spermií, .. tedy schopnost ženu oplodnit. Kvalita plodu bývá ovlivněna mnohem méně, na to má spíše vliv genetická informace kterou si s sebou nese od předků. V případě subutexu bývá jako nejvýznamnější handicap schopnost erekce a pokles libida jak jsem již byl býval pravil. Plod by tedy neměl být užívanými léky poškozen.
V souvislosti s výše zméněným užíváním heroinu bych asi doporučoval před početím, které zdá se plánujete vyloučit u partnera typické či časté infekce spojené a užíváním drog (žloutenka typu B a C, HIV, v posledních letech se vyskytuje také syfilis) - oni vám je budou vylučovat v rámci gravidity - ale přeci jen - i kdyby se partner po celou drogovou karieru choval zcela bezpečně - je riziková skupina - vyloučení infekcí je na místě.
Stran Subutexu - pokud partnter snižuje a chce vysadit - doporučuji užívání v jedné denní dávce, a samozřejmě užívání neinjekční, tedy rozpustit pod jazykem. Pokud tyto podmínky nejsou splněny, je vysazení ambulantně velmi málo pravděpodobné. Asi bych se bránil termínu nemožné, mám zkušenost jen asi z několika sty až tisícem klientů - a pokud nebyla splněny tyto podmínky, ambulantní vysazení se nezdařilo. Také je otázka, zda partner vysadit skutečně chce. Často je substituce mnohem moudřejší řešení, neboť přináší vyší stabilitu, snižuje pravděpodobnost relapsů, rozvoje závislosti na jiných látkách, ... Pokud je jediným důvodem přání abstinence - dovoluji si upozornit, že pacient v substituční léčbě je pacient abstinující, je to diagnostická kategorie v klasivikaci nemocí vydaných světovou zdravotnickou organizací. Můeme o tom sice polemizovat, ale vzhledem k tomu, že klasifikační systém nemocí vnímám jako vícemébně závazný dokument pro diagnostiku který je postaven na vědeckých datech a odborné shodě největších kategorií oboru - je to otázka akademická, nikoliv praktická. Pokud váš partner neužívá jiné drogy, abstinuje. A pokud je abstinence stabilní, a není doprovázena nežádoucími účinky a stavy nepohody - ptal bych se, zda je vysazení moudrý nápad.N
icméně předpokládám, že parrtner neužívá subutex injekčně - pokud ano - je to vážná komplikace. Injekční užívání subutexu je spojeno s vysokou mírou doprovodnýchh onemocnění a vysokou mírou úmrtnosti. Jen v našem zařízení za první pololetí 2011 zemřel 1 pacient na tyto komplikace - což je pravděpodobnost 1:50, tedy kolem 2%, ale to není málo. Kdybyste v tomto ohledu měla vy a nebo partner nějaké dotazy, klidně se ptejte.
P.s. Jinak ať je to zdravé. :-)