Astma a těkavé látky
Miroslav (příjmení smazáno)
Dodnes vzpomínám na neobvyklé úmrtí spolužáka v době normalizace. Měl si přivodit smrt čicháním těkavých látek. Trpěl astmatem a sennou rýmou. Je rozporuplné, aby se takto postižený člověk oddával čichání. Závěry vyšetřování byly asi překroucené. Nevím jak a proč zemřel, ale mohlo se to odehrát jinak. Mohl spáchat sebevraždu, která se nehodila do tehdejší ideologie. Přijatelnější bylo udělat z něho případ feťáka. Těkavé látky jsou dráždivé a proto se ptám, jestli astmatici snášejí jejich inhalaci. Nemohu se zbavit pochybností.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete o spolužákovi, který v době normalizace zemřel podle slov policie z důvodu užití těkavých látek. Už je to řadu let, Vám však stále tahle příhoda leží v hlavě. Nemůžete se zbavit podezření, že bylo vyšetřování z nějakého důvodu zmanipulované, protože víte, že kamarád trpěl sennou rýmou a astmatem.
Ptáte se tedy, jestli astmatici snášejí inhalaci.
Máte pravdu v tom, že užívání těkavých látek zejména v první fázi působí na sliznice velmi dráždivě. Z toho důvodu asi také předpokládáte, že spolužák  s ohledem na své onemocnění těkavé látky neužíval. Vašim pochybám zcela rozumím, jsou v zásadě logické.
Na druhou stranu, informací, které jste o spolužákovi a jeho smrti napsal, je opravdu málo. Abyste mohl jednoznačně říct, že šlo o sebevraždu (nebo něco jiného), musel byste nejspíš vědět i celou řadu dalších podrobností. Mohlo jít stejně o jednorázové užití s následkem smrti (ať už z důvodu předávkování, nebo z důvodu astmatického záchvatu spojeného s další inhalací). Jestli to byl ale spolužákův záměr, těžko říct? Nebo mohl spolužák trpět astmatem právě z toho důvodu, že těkavé látky užíval. V tom případě by šlo o obdobu tzv. profesního astma, které se objevuje u lidí, kteří s těkavými látkami pracují. Lidé často dělají věci, které jejich zdraví neprospívají, nebo ho dokonce ohrožují (kouří, ačkoli jsou nemocní; přejídají se, ačkoli mají nadváhu,...). A tak ačkoli bychom to u astmatika nečekali, je skutečně možné, že Váš spolužák těkavé látky užíval. Možná na začátku intoxikace více kašlal, ale to neznamená, že v tom nemohl pokračovat.
Nevím, jestli se Vám může podařit po tolika letech přijít této "záhadě" na kloub. Více o celé události mohli vědět přátelé a rodina Vašeho spolužáka. Jestli užíval těkavé látky delší dobu, nejspíš si museli všimnout některých příznaků.
Na našich stránkách najdete informace o tom, že:
"Příznaky intoxikace se podobají opilosti. Euforická fáze je kratší, předávkování je snadnější. K úmrtí dochází obrnou dýchacího centra nebo poruchou cirkulace pro srdeční arytmii. Kocovina po probuzení je velmi podobná té po alkoholu. Uživatelé charakteristicky sladce páchnou, zvláště dech je cítit po organickém rozpouštědle."
Prošetření případu bylo v té době v rukou policie a mohla v něm hrát roli řada věcí. Nicméně obe verze ("feťák" i "sebevražda") se mohly v té době zdát stejně ne/patřičné.
Jestli Vám však vzpomínky nedávají spát a musíte se jimi zabývat stále dokola, nepomohlo by Vám něco jiného? Třeba si o tom všem s někým promluvit? Možná by Vás pak takové nutkavé vzpomínky opustili a nebo byste našel cestu, jak zjistit víc.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.