prosba o pomoc
kominik
Prosím o radu jak postupovat v případě, že mám podezření, že syn bere drogy. Určitě kouří marihuanu. Našla jsem u něj i malý prázdný sáček od něčeho co vypadalo jako jemný písek, určitě ne bílý prášek. Dětská lékařka nás poslala k psychologovi, ale tam s náma nepůjde. My jsme tam s manželem na konzultaci byli, ale žádnou radu jak se máme zachovat a jak postupovat jsme si neodnesli. Neustále se hovoří o tom, že si rodiče nevšímají, my si všímáme, ale nevíme si rady s touto situací, potebujkeme poradit a zjistit co můžeme udělat. Syn má 16let a my uplná rodina

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Váš 16 letý syn nejspíš experimentuje s drogami, zmiňujete marihuanu. Pak i nalezení nějakého sáčku, ve kterém bylo cosi, jako jemný prášek. Již jste navštívili poradnu, zatím bez syna, ale žádnou radu, jak dál postupovat, jste nedostali. Nechcete nic zanedbat, ale na druhou stranu si sami nevíte rady.
Ono je to často komplikované, a neexistuje žádné universální, natož pak jednoduché a rychlé řešení. I když děti neexperimentují s drogami, nebývá s nimi v tomhle věku jednoduché komunikovat. Většinou mají blíž ke svým vrstevníkům, než rodičům, mění se jim rychle nálady, hledají si nové přátele, vymezují se vůči svému okolí a hlavně generaci rodičů, formují si své vlastní názory a postoje atd. Sami to nejspíš moc dobře znáte.
Obecně je tohle období důležité a komplikované nejen pro ně, jako dospívající, ale také pro rodiče. Ti si často neví s novou situací rady. Pokud jde o drogy, bojí se.
V rámci naší organizace provozujeme kromě této drogové poradny i stránky www.prevence.sananim.cz. Na těchto stránkách najdete tzv. program Prevence pro rozumné rodiče. Jeho součástí jsou informace o drogách - hlavně alkoholu, tabáku a marihuaně, ale i návod na vedení rozhovoru s dítětem na toto téma, a co dělat, když dítě drogy užívá. Jde o deset kapitol, které na sebe navazují. Ani ony Vám však neposkytnou jednoduchou radu. Můžou Vám však trochu pomoci s orientací v obtížné situaci, dát pár návodných rad a otázek. Zkuste si je pročíst, a uvidíte sami.
Samozřejmě existují poradny pro rodiče, které se věnují rodinám, ve kterých někdo užívá drogy. Kdybyste se chtěli obrátit na takto zaměřenou poradnu, napište, odkud jste a pošlu Vám kontakty, nebo se podívejte na stráky www.drogy.net do sekce Kde hledat pomoc.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.