Dlouhodobé užívání AD a stabilizátorů nálady.
Petra
Dobrý den!
Chtěla bych se zeptat- stále se mluví o toxicitě drog, ale co dlouhodobé, třeba doživotní užívání psychiatrických léků? Jaký má vliv na játra, ledviny, srdce? Mohla bych někde najít nějaké dlouhodobé studie? Léčím se pro deprese mnoho let, vyzkoušela jsem už snad 20 různých preparátů, některé pomáhali více, některé méně, ale co jejich vedlejší účinky? Myslím tím, co na to třeba játra po 15 letech užívání takových léků? Nyní užívám dlouhodobě AD Trittico 150 mg, při úzkostech v kombinaci s Neurol SR 1 a moje lékařka mi už delší čas chce opět nasadit stabilizátor nálady, dříve vyzkoušeno jich už také mám víc, ale bojím se jich, respektive toho koktejlu léků. Moje lékařka teď navrhuje Valporát, čemuž se zatím bráním. Bojím se, že si vlastně dlouhodobě dobrovolně ničím zdraví těmi léky. Děkuji za odpověď Petra

Odpověděl: Jakub Minařík
Léky samozřejmě mají svá rizika, ale jsou pečlivě mapovaná a vyjma použití v indikacích, kdy je ohrožen zdraví a život a není jiná volba, se používají léky s relativně málo nežádoucími účinky, kde efekt zcela jednoznačně vyvažuje případná rizika. A platí, že poškození způsobené onemocněním musí být vážnější, než poškození způsobené léčbu. Rizika se sledují velmi pečlivě, uvedení preparátu na trh se děje až po dlouhém období testů, kde se testují krátko i dlouhodobé efekty, riziko poškození plodu, ... Lékaři navíc nežádoucí účinky léků hlásí na státní ústav pro kontrolu léčiv a tím se bezpečnost léku zkoumá dlouhodobě, prakticky trvale.
Zbytečně se tedy nezúzkostňujte. Pokud máte nějaké obtíže máte, je nejlépe je probrat s vaším lékařem. Zná vás nejlépe, nejlépe odhadne, co je chorobný příznak, co nežádoucí efekt léku, ...
U moderních psychofarmak ob vykle platí, že dosti bezpečná a rizika spojená s jejich užíváním i dlouhodobým jsou obvykle malá. :-)
P.s. Ony ani ty drogy nejsou obvykle tak strašně škodlivé. Značná část poškození je způsobena aplikačním způsobem, příměsemi, ... Napříáklad heroin má vysoké riziko předávkování, ale pokud je kvalitní, není užíván injekčně, tak poškodí organismus méně než třeba alkohol.