Léky
Erik
Dobrý den, moje Máma má 56 let a vím, že je závislá na lecích. Kdysy jsem to nevnímal, ale teď je to čím dál horší.
Bere léky podle mě už tak 15 let. Většinou se jedná o antidepresiva a tlumící léky. teď vím , že bere např. Rivotril, Lamictal,Invega, Olwexyn apod. Prášky jako brufen a paralen bere už jen jako bonbon. V poslední době má i tiky v obličeji jako tiky jazykem nebo křivení úst.často si stěžuje na různé bolesti, ale já vím , že to je těmi léky nebo naopak jejich nedostatkem. Někdy je úplně utlumená a má moc lesklé oči .často chodí k lékaři, ale tam ji jen nadopujou.
Velmi často spí.Už to není člověk, kterého jsem znal kdysy. Ptá se pořád na to samé a často zapomíná, taky zestárla v obličeji. Myslím , že kdyby 1 jeden den nebrala léky tak by to prostě nezvládla, léků má opravdu mraky. Rád bych ji pomohl , ale nevím zda to ještě jde. Je toho moc co bych mohl napsat tak snad mi nějak porádíte zda bych ji mohl něJAK pomoci. Mám ji rád a mrzí mě když jí tak vidim . Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
věřím, že pro Vás musí být hodně těžké takhle mámu vidět. Léků je to opravdu dost, navíc každá kombinace vždycky může přinášt další vedlejší účinky. Pokud Vaše máma chodí k několika doktorům, pak jeden ani nemusí zjistit, co jí píše druhý. Nejlepší by bylo, kdyby se ji podařilo dostat do péče jednoho lékaře, nejlépe psychiatra, který by udělal přehled, co vlastně má za potíže, co všechno na ně bere, pomalu jí pomohl něco vynižovat, něco nahradil jiným lékem apod. Určitě by jí nezbavil všech léků a všechno by se dělo pomalu, podle jejího tempa. Ale alespoň by se předešlo všem možným vedlejším efektům, škodlivým účinkům apod. Dávky by se upravily postupně do normálu. A také by s ní řešil příčinu, ne jen důsledky. Určitě by pro ni byla vhodná současně i nějaká forma terapie, kde by mohla pracovat s tím, co ji trápí. Klidně třeba až po čase, až by si zvykla na jiné léky nebo nižší dávky.
Zkuste si o tom s mámou v nějaké lepší chvilce co nejotevřeněji a nejcitlivěji promluvit. Řekněte jí, jak na ní vidíte změnu, že Vás to hodně trápí a že byste jí chtěl pomoct, rozhodně ne ji léky vzít. Pomoct k tomu, aby je nemusela brát v takovém množství. Bylo by pak dobré, abyste našel Vy psychiatra, se kterým byste předem její situaci zkonzultoval a zjistil, jestli bude ochotný takto se o ni postarat, ne jí jen předepsat další prášky.