pervitinn-genetika-styk
Delta
Dceři je 16 měsíců a jejím biologickým otcem je 30ti letý muž o němž jsem se nyní dozvěděla že je již 10 lete drogově závislý na pervitinu, nežijeme spolu ani se nevídáme, jediné co mě zajímá je zda jako biologický otec mohl dceři předat geneticky jakýsi kód, nemoc či něco právě díky jeho drogové závislosti na pervitinu? a kdyby se chtěl začít vídat s dcerou je to vhodné? neznám rizika braní takovéto ani jiné drogy a jaké opatření mohu udělat aby se nenakazila nějakou nemocí, např. HIV atp¨? děkuji za brkou odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
otec Vaší dcery je jistě rizikový především vzhledem k některým nemocem. Hodně záleží na tom, jakým způsobem drogy užívá. Pokud by byl injekčním uživatelem, je riziko výrazně vyšší. n Vás a na dítě by se mohla přenést především některá ze žloutenek, konkrétně typu B a C. Nákaza by šla ale přes Vás, to znamená, že pokud jste Vy na tyto nemoci negativní, dcera není ohrožena. Totéž platí pro HIV. Geneticky se žádná z těchto nemocí nepřenáší, pouze krví z matky na nenarozené dítě v těhotenství.
Co se týče kontaktu s tak malým dítětem, byla bych velmi opatrná a nejdřív bych si podrobně ověřila, jak na tom její otec je, kde a jak žije, zda si aplikuje injekčně, jak je na tom zdravotně. Dcera je přeci jen velmi malá a náchylná k nákaze. Pokud by se např. její otec pohyboval po bytech uživatelů, pak může být nositelem nejrůznějších nákaz. Není závislý jako závislý, jsou mezi nimi opravdu velké rozdíly. U někoho prakticky žádné riziko nehrozí, někde ano. Konkrétně HIV a žloutenky typu B a C, tedy nejzávažnější možné nákazy, jsou přenosné jen krví nebo při sexuálním styku.