Nemůžu se zbavit myšlenek na drogy po dvou letech
lost
Dobrý den, s bývalým přítelem máme rok a půl starou dceru. On bral heroin a pervitin nitrožilně přes 10 let, já \\\"jen\\\" pervitin 3 roky taky nitrožilně. První tři měsíce těhotenství jsem brala stále denně, s pozitivním těh. testem jsem přestala ze dne na den. Dodnes, budou to dva roky jsem stále čistá. Prošla jsem si dlouhodobou léčbou včetně TK a DC, přesto mám pořád hrozné chutě, nevím jak se toho zbavit, kvůli dceři abstinuji, ale potřebovala bych nějak nakopnout, aby to bylo i kvůli mě samotné. Psychiatr mi doporučil psychologa, ale nemám kam dát dceru po dobu terapie. Můžete mi prosím poradit, jak si mám pomoct i bez léků a terapie? Snažím se hodně zaměstnávat, pracuji, chci nastoupit na vš, ale ani to mi už nepomáhá, myšlenky na drogy a sny mám pořád.
A ještě by mě zajímalo, jestli je závislost skutečně dědičná, jakou má dcera šanci, že se s tím nikdy nebude chtít setkat? Ani nevím, jestli je vhodné jí o závislosti rodičů později říct... Děkuji moc!

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
rozhodnout se pro abstinenci v době, kdy jste zjistila, že jste v jiném stavu, bylo velmi dobré a rozhodně rozumné rozhodnutí. Projít TK + DC také jistě stálo plno úsilí, udržet abstinenci i po té zajisté také...máte můj obdiv.
Chutě na drogy se v různých frekvencích a intenzitách bohužel vrací, to že volíte způsob ,,zaměstnávání se" a snažíte se odreagovat jinými činnostmi je v pořádku, toto vždy doporučujeme. Také je chvályhodné, že máte snahu se dále vzdělávat ( VŠ ) atd... Umím si představit, že to vše je pro Vás těžké a náročné. Sama uvádíte, že Vaše abstinence je spíše založena na motivaci ,,kvůli dceři" a ne ,,Vás samotné"...ať už je založena na čemkoliv, musíte mít přece sama ze sebe dobrý pocit, že vše zvládáte a dobře si plníte své rodičovské povinnosti...nebojte se ocenit, i v tomto jistě náročném období jste obstála.
Předpokládám, že jste léčbou prošla v TK Karlov a po té DC o.s. SANANIM...možná by nebylo od věci se spojit s terapeutem, ke kterému jste docházela a najít řešení, jistě nějaké existuje...Myslím, že o všem co se Vám ,,honí hlavou" potřebujete hovořit a terapeutická podpora v tomto směru je zcela nejúčinnější. Další možnost, která mě  napadá, je obrátit se na další naše zařízení, čímž je Denní stacionář, který má ve své nabídce služeb program pro závislé matky. Vy jste sice již léčbou i doléčováním prošla, možná by ve Vašem případě byl dostačující individuální kontakt v delších časových intervalech, např. jednou za 14 dní a to by se třeba hlídání pro dceru dalo zajistit ( ? )...nehodlám si Vaši situaci takto po internetu a s minimálním množstvím informací o Vás a celkové situaci hodnotit a dělat nějaké závěry, proto by bylo nejvhodnější, kdyby jste se o všem poradila s terapeutem, ke kterému jste docházela a společně nalezli nejvhodnější možnost...
Dispozice k závislosti mohou být dědičné, ale ne každý, který tyto dispozice má, musí zákonitě do ,,něčeho" spadnout...vždy záleží i na dalších mnoha aspektech, které když se ,,potkají" mohou v závislost vyústit. Rozhodně bych se být Vámi, teď netrápila otázkou kdy dceři tuto choulostivou informaci sdělit, je opravdu hodně malá a Vy máte ještě spoustu času vše promyslet. Teď se nejvíce zaměřte na sebe...
Nemohu Vám tvrdit, že nelze abstinovat bez léků a terapie, existují lidé, kterým se to podařilo. S terapeutickou podporou máte, ale mnohem větší šanci vším projít snáze a nebýt na své potíže sama. Někdy stačí pouze ten pocit, že člověk ví, že má za kým jít a může si popovídat...
Veškeré informace o Denním stacionáři naleznete zde : www.sananim.cz = zadat Denní stacionář DST, tak se na to podívejte. Pokud budete potřebovat, klidně zase napište, můžete i využít tzv.,,skryté poznámky", která není součástí zveřejnění na veřejném webu.
Přeji Vám i dceři hodně štěstí, držte se.
S pozdravem Markéta k.