éééééé
miky
Dobrý den,hodně jsem četl na internetu o drogách a to hlavně o extázi,kde jsem se dočetl mimo jiné,že pri jejím účinku mozek začne nadměrně produkovat serotonin.Ten pak chybi v následujících dnech a člověk má příznaky uzkosti až deprese,než se hladina ser.srovná.Chci se zeptat,když se vezmou dvě tablety za večer,tak se účinek znásobuje,nebo se snad produkce serotoninu třeba na několik dní pozastaví?1x za měsic si vezmu 1 tab.,celkem pak bývá vše v pohodě.Nyní jsem vzal 2 a až po třech dnech se projevilo silné narušení spánku/silné bušení třes tlak na hrudi špatné dýchání/,i přes den neklid.Takto to trvá zatím 4 dny a doufám ,že to pujde k lepšímu.Je možné,že za to opravdu muže ten nedostatek serotoninu,že by na chvili tzv.\"došel\"? Děkuji zdvořile za odpověd Miky

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověď. V podstatě jste sám popsal, o co se jedná. Podrobnější informace o působení jednotlivých drog včetně extáze na mozek (a funkci jednotlivých neurotransmiterů a hormonů) najdete např. na našem webu v aplikaci Co dělají drogy v mozku. Tam se mimo jiné píše: "Těžké užívání extáze vyčerpává zásoby serotoninu v mozku, což může vést k depresi. Serotonin je ve zvýšeném množství rozkládán MAO, protože je zablokováno jeho zpětné vstřebávání. Trvá-li tento stav rozkládání a nedostatečné obnovy serotoninu příliš dlouho (např.: užíváš-li několik pilulek najednou nebo pilulky s vysokým obsahem MDMA), může dojít k vyčerpání zásob serotoninu. Nedostatek serotoninu vede rychle k depresi."
Z přehledového článku o extázi na http://old.lf3.cuni.cz/drogy/ Vám kopíruji další informaci, kterou by se Váš stav dal vysvětlit: "Většina víkendových uživatelů extáze všeobecně popisuje typicky zhoršenou náladu uprostřed týdne následujícího po celonoční párty, což odpovídá zhruba 2 - 3 dnům po užití MDMA. Tento jev je označován jako tzv. "low midweek". "
Většinou tento stav spontánně odezní. Bylo by na místě se vyvarovat užití extáze přinejmenším do té doby, dokud se nebudete cítit opět fit. Pokud byste se rozhodl ji v budoucnu opět užít, tak je riziko, že se stav bude opakovat... můžete snížit riziko aspoň tím, že nebudete užívat víc než jednu tabletu.
Pokud by obtíže nepřestávaly, případně by se stav horšil, asi by bylo dobré vyhledat odbornou pomoc. Napište, jak na tom jste, jestli je to už lepší, a pokud by nebylo, tak bych Vám doporučila někoho z kolegů, na koho se můžete obrátit.
Držím palce.