Dotaz na pomoc drogove zavislemu
ozzby
Dobry den,
chtel bych se s vami poradit na pripadu me mladsi sestry. Je jiz nekolik let zavisla na pervitinu. Drive jsem si naivne myslel, ze ji pomohu domluvami. V dalsi fazi jsem ji zamestnal u sebe v obchode, abych ji vyplnil volny cas, ktereho jako nezamestnana mela nebezpecne moc.
Pokazdy kdyz se ji zeptam, zda si jeste dava pervitin, lze mi do oci a tvrdi mi, ze uz v tom nejede.. Zacina byt mimo realitu, jelikoz je schopna mi odsouhlasit, ze pujde na testy aby me presvedcila a par hodin po tomto slibu si zase se svou partou snupne..
Nevim tudiz co mam delat.. nabidnul jsem ji praci aby mela penize a vypln casu, ale ted zacinam mit obavy, aby ty penize neinvestovala do pervitinu a naopak si tak jeste zvysila jeho prisun. Kdyz se ji zeptam jestli by mela zajem o odbornou lecbu, odpovi mi ano, ale bohuzel nedokazu odhadnout, do jake miry to mysli vazne a do jaky miry nad tim vubec premysli.
Chtel bych vas proto pozadat o radu, zda byste me mohli nasmerovat, jak mam postupovat, abych se mohl pokusit ji pomoci.
Mnohokrat dekuji
Honza

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že máte mladší sestru, která užívá pervitin. Vy jste se rozhodl jí po nepúspěšném domlouvání nabídnout alespoň práci, aby nějak smysluplně zaplnila volný čas, kterého měla jako nezaměstnaná příliš. Teď ale zvažujete, jestli to byl dobrý nápad. Odhadujete totiž, že vydělané peníze dá do pervitinu. Navíc máte dojem, že Vám lže. Když se s ní domluvíte na testech, odkýve to a stejně pervitin ještě před testem užije.
Na mě to dělá dojem, že se vlastně ptáte, co je ještě pomoc a co už je někde mimo. Možná se cítíte z její strany trochu zneužívaný - dáte jí práci, ale ona pokračuje v užívání. Člověk by čekal trochu vděku a hlavně, že s tím přestane. A ono nic. Zaměstnávat jí nemusíte, ale možná se bojíte, co s ní pak bude a tak pořád dokola.
Každé rozhodnutí má své positivní i negativní stránky a dopředu Vám nikdo nezaručí, že zrovna tohle bude na Vaši sestru fungovat. Nezbývá, než to vyzkoušet a nějakou dobu v tom vydržet.
Pravdou je, že jestli se někdy rozhodne s tím přestat, bude to jenom její rozhodnutí. Co můžete udělat Vy, je si sám pro sebe rozhodnout, kam a za jakou cenu chcete se svou pomocí zajít. Udělat to prostě tak, abyste se cítil "dobře" alespoň Vy sám.
Ptáte se, zda bychom Vás nemohli nasměrovat, jak dál postupovat. Doporučila bych Vám obrátit se osobně na odborníky, ideálně na nejbližší poradnu, kde byste mohl celou situaci podrobněji probrat a postupně hledat a zkoušet různá řešení. Kontakt si můžete najít sám na www.drogy.net a nebo napište, která větší města jsou pro Vás dostupná. Stejně tak sestru můžete směřovat do nejbližšího kontaktního centra.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.