jak mu pomoci?
prašivka
Dobrý večer,
přítel bere pervitin již několik let nitrožilně i nosem. Užívá ho příležitostně, respektive po půl až třičtvrtě roce kdy normálně funguje, chodí do práce, žije normálněpřijde období kdy se odehraje něco závažného v jeho životě, např. ztráta zaměstnání, nějaká osobní i rodinná událost, dluhy, starosti..a on tímto způsobem utíká od problémů. 3-4 dny fetuje, následně se z toho dostává.. a začíná opět normálně fungovat. Po 14 dnech kdy má zřejmě pocit, že neutekl dostatečně pokračuje dál.. opět třeba 3-4 dny. Takhle se to opakuje třeba 3x za sebou a nakonec opět jako když utne a je normální, funguje, sežene si znovu práci a tak dalších třeba 8 měsíců-a znovu. Jinak v té době toho
o půl roku nemá nic, abstinuje. Již 2x se léčil. Začal chodit k psychiatrovi, bere antidepresiva, sertralin plus při úzkosti tiapridal. Zdá se, že to vše funguje jen do té doby, než se objeví nějaký problém v jeho osobním životě, který ho dokáže \"vykolejit\". Velmi mi na něm záleží, a snažím se mu pomoci. Když má deprese, už vím jak na něj, vím jak mu pomoci, mluvíme, a mluvíme, a přejde ho to. Ale jsou stavy, o kterých mi neřekne a nevím jak je na něm poznat,stavy kdy se prostě rozhodne jít a sehnat si drogu. Pokud je odhodlaný a již rozhodnutý si drogu sehnat, pak už ho nezlomí nic, a jde si za svým cílem. Vím, že by byl ochotný docházet k odborníkovi, snaží se a užívá antidepresiva, ale stále se věci po několika měsících opakují! Můj dotaz je asi takový-zajímá mě, jestli si myslíte, zda by byl schopen to zvládnout sám, s tím, že by například docházel do nějaké poradny, nebo centra-ambulantně, k psychiatrovi dochází, a léky užívá a užívat chce. Pak mě ještě zajímá, zda byste mi dokázali poradit, jak s takovým člověkem jednat, čemu se vyvarovat. Zda nastavit nějaký režim a stanovit pravidla. děkuji P.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
z vašeho popisu je zřejmé, že váš přítel na zátěžové životní situace a problémy reaguje tím, že si dopřeje několikadenní opakovanou pervitinovou "jízdu". Ačkoli po té je schopen poměrně dlouhou dobu normálně fungovat, situace se opakuje. Určitě by bylo dobré, kdyby se příteli povedlo zvládat zvýšené nároky, které jsou na něj v určitých životních obdobích kladeny, jiným, méně ohrožujícím způsobem. Píšete, že přítel je v péči psychiatra a užívá předepsanou medikaci. Za nejschůdnější řešení bych proto považovala, aby přítel své problémy s pervitinem před lékařem otevřel a pokusili se najít optimální způsob, jak s nimi pracovat a řešit je. Mohla by pomoci vhodná forma ambulantní psychoterapie, kde by si přítel postupně osvojoval mechanismy chování a postupy, jak s krizovými situacemi nakládat tak, aby se dokázal pervitinových excesů vyvarovat. Píšete, že je terapeutické pomoci nastaven poměrně vstřícně, což je jistě dobrý předpoklad, aby se vše nakonec podařilo zvládnout. Jeho psychiatr mu jistě bude schopen doporučit vhodného psychoterapeuta/psychologa.
Vy sama s přítelem komunikujte otevřeně a pokuste se jej co nejvíce podpořit v tom, aby ve své snaze zvládnout problémy s pervitinem využil odbornou pomoc. Určitá pravidla a meze je třeba mít v jakémkoli vztahu. Zkuste si tedy sama pro sebe definovat, do jaké míry jste ochotna pervitin ve vašem vztahu tolerovat, kam až jste v podpoře a pomoci ochotna zajít. Náročné životní situace někdy potkávají každého a je především na vašem příteli, aby se s nimi naučil nakládat tak, aby zbytečně neohrožoval sám sebe ani váš vztah.
Přeji hodně sil a ať to dobře dopadne.
PS: Možná by pro vás bylo přínosné, kdybyste si o problémech svých i svého přítele zašla i vy někam popovídat osobně s odborníky. Můžete se zkusit obrátit kupříkladu tady:
Kontaktní a doléčovací centrum pro drogovou závislost
Adresa:
F. A. Gerstnera 2, 370 01 České Budějovice
Telefon:
386 350 166