drogy
eva
Dobrý den,popíši Vám jaká je moje situace a pak se chci zeptat, budu ráda když mi poradíte.Již přes půl roku,možná i dýl jsem brala perník,teď abstinuji asi 5 dní a snažím se tuto závislost překonat sama,jelikož chci žít už normálně.Jenže když dostanu chuť tj.tak většinou po těch pár dnech,tak to nezvládnu si nedát a nebo si nedám ale mám deprese a nesnáším se,taková řekla bych úzkost.Slyšela jsem,že existují nějaké náhražky pervitinu při léčbě,můžete mi říct jaké a kde si je můžu sehnat-jestli v lékárně nebo u lékaře?Navíc jsem zjistila,že jsem těhotná s přítelem,s kterým chodím již 8 let,ale naše situace je bohužel teď špatná,tak přemýšlíme,že si miminko necháme vzít(příští týden je poslední možnost kdy si ho nechat bvzít).I když ho oba chceme.Chtěla bych se ještě zeptat jestli když bych brala nějaké ty léky/náhražky jestli to dítěti nemůže nic udělat a co si o naší situaci myslíte vy?Určitě máte hodně podobných dotazů a dokážete si představit naši situaci.Může být dítě závislé až se narodí?Prosím pokud možno napište mi co nejvíce o naší situaci,děkuji moc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás složitá situace. Snažíte se abstinovat, ale je to pro Vás samotnou dosti složité, je problém překonat chutě na pervitin, trpíte úzkostmi... Zároveň jste těhotná a přemýšlíte, že byste si dítě nechala vzít, přestože ho oba s přítelem chcete. Ptáte se i na léky, které by Vám mohly pomoci abstinovat od pervitinu, a pokud byste je brala, zda to může plod poškodit... Je to celkem komplikovaný dotaz a mám za to, že by bylo nanejváš na místě se o tom poradit s někým z odborníků. S ohledem na těhotenství bych na Vašem místě vyrazila někam okamžitě... všechny možné varianty toho, jak by to mohlo do budoucna být, se snáze a lépe probírají v osobním kontaktu, takto přes internet o Vás nemám dostatek informací. Nevím, kolik Vám je, jaké máte zázemí, jaký je Váš zdravotní stav, zda jste již byla u lékaře - gynekologa ohledně těhotenství, jaký je Váš vztah s přítelem (zda je také uživatel drog) a jaké byste byli dítěti po narození schopní zajistit podmínky...
Obecně Vám můžu říct následující - je poměrně obtížné (i když nikoli nemožné) zvládnout vyabstinovat z drog a udržet život bez drog bez odborné pomoci, navíc jste teď v docela náročné situaci s ohledem na těhotenství, takže Vaše psychika funguje také poněkud jinak, než kdybyste těhotná nebyla, a jste zranitelnější. Rozhodnutí, zda si dítě ponecháte nebo ne, je samozřejmě jen na Vás. Ale pokud byste se rozhodla pro dítě, tak by bylo asi na místě, abyste se pokusila o úplnou abstinenci, a to s odbornou pomocí. Existují i programy pro těhotné (a případně i matky s dětmi), které mají problém s drogami - a to jak co se týče léčby závislosti, tak co se týče gynekologické a porodnické péče. Můžu Vám takové kontakty předat.
Co se týče léků, které by pomáhaly při zvládání závislosti na pervitinu, tak v současné době moc možností není. Existují výzkumy týkající se používání Ritalinu pro závislé na pervitinu (jako substituční látky), ale nejsem si jistá, zda někdo z psychiatrů zabývajících se léčbou závislosti v ČR v současnosti něco takového praktikuje, s jakým výsledkem a zda těhotenství není kontraindikací pro takovou léčbu. Užívání pervitinu (i Ritalinu v rámci léčby) může mít samozřejmě na nenarozené dítě vliv, dítě je užitím drogy ovlivněno, máte společný krevní oběh a přes placentu se pervitin dostane.
Kopíruji Vám informace z bulletinu Zaostřeno na drogy z r. 2007, který byl zaměřený na návykové látky v těhotenství:
"Novorozenci matek, které užívaly v rpůběhu těhotenství stimulační drogy vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního
syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Někteří autoři mluví o neonatálním neurotoxickém syndromu. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených v děloze účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené
riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Nevím bohužel, odkud jste, abych Vám byla schopná doporučit vhodné kontakty, kam se obrátit. V Praze se těhotným ženám, které mají problémy s drogami, věnují v Denním stacionáři SANANIM (ambulantní léčba, více info viz www.sananim.cz) nebo v Centru pro rodinu DROP IN (ambulantní léčba, více info viz www.dropin.cz), dále také v FN Motol co se týče té předporodní péče (gynekologicko-porodnická klinika, MUDr. Tomáš Binder a MUDr. Blanka Vavřinková, tam bych mohla poskytnout přímá čísla na ně, pokud byste měla zájem a jste z Prahy). Také existuje terapeutická komunita Karlov (pobytová léčba, kde mohou být těhotné, jsou specializovaní na léčbu matek společně s dětmi, mohou tam jít jako těhotné i po porodu, aniž by dítě bylo po dobu léčby odloučené, více viz www.sananim.cz)-
Napište, jak jste na tom, jak se rozhodujete, a pokud byste měla zájem o ty kontakty, tak napište, odkud jste. Zatím držím palce a věřte, že existuje rozhodně víc možností, jak s tím naložit... ať už si rozhodnete dítě ponechat či ne, to je jen Vaše volba. Každopádně Vaše odhodlání abstinovat oceňuju a vím, že to není jednoduché.
Zatím držím palce a když budete chtít, znovu napište.