heroin
Hannah2804
Mám dotaz , můj přítel byl dlouhodobý narkoman závislý ´na heroinu.Poté byl nějaký čas ve vazbě.Teď je na svobodě a okusil heroin znovu , prý jen párkrát a nitrožilně.Tolik mu chci pomoci ,ale na detox jít nechce.Začal užívat subotex,prožívám s ním doma abstinenční příznaky a opravdu nevím,jak mu mám pomoci. děkuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že přítel je závislý na heroinu. Po propuštění z výkonu vazby se vrátil k užívání heroinu a následně přešel na Subutex, nejspíš obojí užívá nitrožilně. Píšete, že s ním doma prožíváte abstinenční příznaky.
Znamená to, že nyní nic neužívá? Ani heroin, ani Subutex? V případě, že by tomu tak skutečně bylo, měla by se situace velmi rychle zlepšit. Abstinenční příznaky při vysazení opioidů (heroinu, Subutexu - účinná látka buprenorphin) mohou být po fyzické stránce nepříjemné. V případě, že přítel Subutex neužívá dlouhodobě, pak by se vše mělo v horizontu týdne, dvou, srovnat. Otázkou zůstává, jak zvládne abstinovat po psychické stránce.
Po fyzické stránce by mu mohlo pomoci užívání zklidňujících čajů (meduňka, čaje na nervi, třezalka), užívání vitamínů, Magne B6 a pyracetam. Vše je běžně dostupné v lékárně. Po psychické stránce by bylo dobré obrátit se v budoucnu na nějaké poradenské centrum, psychologa, psychiatra.
V případě, že přítel vysadil heroin a užívá Subutex, neměl by mít žádné abstinenční příznaky. Subutex se užívá jako náhražka heroinu, která se buď užívá dlouhodobě, nebo jako prostředek sloužící k pomalému vysazení. Neměl by se rozhodně užívat nitrožilně.
Z Vašeho dotazu jsem nepochopila, jak to přesně přítel má, ani jaké máte o těchto látkách informace. Mohu Vám tedy doporučit pročíst si informace o obou látkách na našich stránkách: heroin - http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/heroin.html; Subutex a domácí detox - http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/subutex-reg;-%28buprenorfin%29.html.
Situaci by mohlo pomoci, když si s přítelem ujasníte pravidla, za jakých budete společně fungovat. Jestli je přítel ve stavu, kdy se s ním mluvit nedá, pak si zkuste říct sama pro sebe, kam až jste schopná zajít, co podstoupit. Ukazuje se, že mít v těchto ohledech pevné hranice, je velmi prospěšné, byť jejich udržení pro Vás může být nepříjemné nebo nesnadné. Spoluzávislost (stav, kdy blízcí závislého propadnou stejnému koloběhu jako závislý a jejich štěstí se zcela odvíjí od stavu, ve kterém je závislý sám) nikomu nepomůžete. Kdybyste v tomto směru potřebovala osobní podporu, obraťte se na poradnu pro rodiče a blízké těch, kteří užívají drogy. Kontakt najdete na www.drogy.net. Nejen, že byste se tam dověděla potřebné informace, udělala si představu, jak to chodí, ale mohla byste si ulevit od emocí, strachů a starostí, zjistíte, že nejste jediná, koho něco takového trápí, a možná přijdete na způsob, jak se s tím vším poprat.
Kdybyste potřebovala konkrétní kontakty (na poradnu pro sebe, nebo na centrum, psychologa či psychitra pro přítele), napište, která místa jsou pro Vás v dostupné vzdálenosti, a zkusíme něco vymyslet.
Přeju hodně sil.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.