tvrdé drogy
vladka
mam kamaradku ktera pred časem byla zavislá na tvrdých drogách je ted čistá asi 2roky ale mam podezření že v nečem zase lítá koupila jsem dnes test na drogy.když zjistim že jsem se nemylila co mam pak podniknout a jak pokračovat.mam ji hned nekam odvézt nebo co mam delat.nemam žadné zkušenosti v této olasti.děkuji vladka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Vlaďko,
je velice hezké, že máte o kamarádku obavy a snahu pomoci. Po pravdě řečeno, neumím si moc představit její reakci až na ni ,,vyrukujete" s testem...do této pozice se většinou staví buďto rodiče nebo partneři, ti co mají být testováni povětšinou z toho radost nemají...k provedení testu také potřebujete její vzorek moči, těžko říci, zda by byla ochotna v tomto ohledu spolupracovat.
Sama uvádíte, že nemáte žádné zkušenosti. Doporučila bych Vám, než cokoliv podniknete nejdříve navštívit buďto Kontaktní centrum pro uživatele drog nebo Poradnu a podrobněji celou situaci probrat, poradit jak vhodně s kamarádkou komunikovat, zda testovat či netestovat, doplnit si chybějící informace a vše další...
Bohužel, ve Vašem psaní není uvedeno žádné město, které máte v dosahu. Můžete tedy napsat ještě jednou a uvést jaká by připadala v úvahu a já Vám vhodné odborné zařízení doporučím nebo se sama můžete podívat do databáze kontaktů zde www.drogy-info.cz - rubrice Mapa pomoci - zadáte - kraj - město - Kontaktní centrum a vyhledáte to, které Vám bude vyhovovat lokalitou. Pokud je Vám dostupná Praha, můžete se obrátit přímo na Poradnu pro rodiče, které se specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. Více informací a kontakt naleznete zde www.sananim.cz = zadat Poradna pro rodiče PPR, obrátit se můžete na kolegyni Mgr. Štěpánku Čtrnáctou.
V obou případech, K-centrum i Poradna, nabízí ve svých službách nezávazné a bezplatné poradenství pro blízké osoby a rodinné příslušníky. V Kontaktním centru možno využít poradenství i zcela anonymně. Vždy je nejlepší nejdříve zavolat a na první konzultaci se objednat.
Pokud by se prokázala skutečnost, že kamarádka se k drogám vrátila, měla byste si především sama pro sebe dát hranici, kam až jste v ,,pomáhání" ochotna a schopna zajít. Problematika drog a závislosti je záležitost nesnadná a může být hodně vyčerpávající pro blízké okolí uživatelů...
Zatím se mějte hezky, zdali budete mít další doplňující dotazy, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.