Výskyt lysohlávek
Daimond
Dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli je možné najít Lysohlávku kopinatou v Plzeňském kraji a v jakém typu prostředí tyto houby nejčastěji rostou. Dále jsem se chtěl zeptat jestli by bylo možné vám poslat emailem obrazový materiál a jestli by jste mohl/a určit jestli se jedná o zmiňovanou houbu. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ptáte se na výskyt lysohlávek, zejména pak v plzeňském kraji. Pokud jde o výskyt lysohlávek, nelze opomenout, že mluvíme zpravidla o několika u nás se vyskytujících druzích. Jde zejména o: Psilocybe bohemica (Lysohlávka česká), Psilocybe cyanensens (Lysohlávka modrající) a Psilocybe semilanceata (Lysohlávka kopinatá). Všechny výše uvedené druhy se svou psychotropní aktivitou řadí mezi silně aktivní. Všechny se hojně vyskytují v mírném pásmu. Rostou na travnatých plochách, mechu, tlejícím dřevě, některé druhy výhradně na trusu hospodářských zvířat. Výskyt je proměnlivý. Závisí na ročním období (obyčejně podzim), houby se mohou na určitém místě v jednom roce vyskytovat a v následujících letech mizet. Existují však typická místa, kde lze houby opakovaně nalézt. Houby rostou jednotlivě i v trsech, v místech s vyšší vlhkostí a obyčejně se zbytky tlejícího dřeva, nebo na travnatých plochách, které spásá dobytek. Kde přesně v okolí Plzně nám však není známo. Našla jsem však zprávu, která by Vás mohla zajímat - více na http://www.mediafax.cz/domaci/2940597-Mykologove-v-Plzni-vystavuji-vice-nez-300-druhu-hub-nasbiranych-v-Cesku.
Popis rostlin uváděný na našich stránkách je následující: "Plodnice jsou veliké několik centimetrů. Kloboukem je obyčejně tmavý, dohněda zabarvený, v průměru má jen několik cm. Na spodní straně klobouku jsou lupeny - většinou také hnědé, s bílým okrajem. Noha bývá jen několik mm tlustá, zabarvení opět hnědé, někdy bělavé. U lysohlávek se často popisuje "modrání". Některé houby jsou již při nálezu modře zabarveny, častěji je však houby třeba pomačkat, nebo rozlomit. Modrá barva se může objevit až po několika desítkách minut. Modrání pravděpodobně způsobuje psilocybin nebo psilocin, protože jejich vodný roztok je modrohnědý."
Pokud jde o identifikaci na základě fotografie, nemůžeme sloužit.
V případě, že se chystáte na lysohlávkový experiment, prostudujte si dopředu možné účinky a rizika. Užívání halucinogenů rozhodně nelze považovat za bezpečné. Pro začátek se podívejte například na část věnovanou dávkování a efektu na našich stránkách (http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny-uvod/psilocybin.html). Vyhněte se kombinacím s jinými látkami a zajistěte si pokud možno přítomnost někoho, kdo bude střízlivý "hlídat" pro případ, že by se něco nepovedlo nebo vymklo kontrole.
Podrobné a zajímavé informace o lysohlávkách, včetně popisu, fotografií apod. najdete na http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rpsi.html#P.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.