nevím co dělat-přítel
SUSI
Dobrý den, toto určitě tento slýcháte často...Sice můj přítel není na drogách aktivně, ale kdysi již nějaké zkušenosti měl např. s LSD, pervitinem, trávu měl po 3měsíční pauze před nedávnem.
Dejme tomu, že mi včera oznámil, že ho kamarád pozval na houby...řekl mi že to jen zkusí, a pak bude se vším útrum. Ne že bych mu nevěřila, spíš mám strach, že by ten stav vyvolaný z lysohlávek, by ne něj měl trvalé následky.... a obávám se, že kdyby zkusil lysohlávky, že by to na něj mělo neblahý vliv. Po pravdě nevím jak mu to mám rozmluvit, nechci ho \"citově vydírat\" že když to zkusí nebudu se s ním bavit atd. Jen nevím, jak ho mám přemluvit, aby si to aspoň pořádně promyslel:( Máte nějaký návrh?
Předem děkuju za odpověď/radu/ vyslechnutí

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že přítel v minulosti experimentoval s drogami (zmiňujete LSD, pervitin, marihuanu). Před nedávnem si dal po 3 měsíční pauze marihuanu. Den před položením dotazu Vám oznámil, že se chystá s kamarádem vyzkoušet houby. Slíbil Vám, že půjde o jednorázovou záležitost. Píšete, že v tom mu věříte. Není to tedy obava o to, že by v užívání drog pokračoval, ale obava o jeho zdraví, která Vás přivedla k položení tohoto dotazu.
Píšete, že měl přítel minulý rok mononukleozu, v důsledku čehož má oslavenou imunitu a vysoké jaterní testy. Zmiňujete se o tom, že ho nechcete vydírat, ale přeci jenom byste mu to ráda rozmluvila. Bojíte se, aby to na něj nemělo neblahý vliv (nevím, jestli myslíte i něco jiného než zmiňovaný zdravotní stav, např. psychické problémy). Na konci dotazu se ptáte na radu, jak ho alespoň přemluvit k tomu, aby si to pořádně promyslel.
Jestli tomu dobře rozumím, sama byste se do experimentu s houbami nepouštěla. A sama přiznávám, že i já bych měla z podobných experimentů obavy.
Informace, které jsou ohledně podobných psychotropních látek dostupné, nás před podobnými pokusy varují a popisují často hrůzné příběhy o tom, jak člověk dopadl i po jednorázovém experimentu. Chápu tedy Váš strach o přítele - o jeho psychické, ale i fyzické zdraví. Na druhou stranu je potřeba si přiznat, že řada lidí s podobnými drogami experimentuje, někdy i opakovaně, poměrně často, a nic jim není. Bohužel nikdo nedokáže dopředu říct, který experiment bude pro koho tím nepříjemným a hrůzným. Vašemu příteli se může taková událost zcela vyhnout, ale také nemusí. Je tedy na něm, aby se rozhodl.
A jak sama říkáte, bylo by dobře, kdyby si to pořádně promyslel a zvážil při tom všechna rizika. K tomu by mu mohly pomoci informace. Informace o houbách, které se v České republice k takovým experimentům užívají najdete ve stručnosti na našich stránkách (http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny-uvod/psilocybin.html), podrobněji například na stránkách http://www.biotox.cz/enpsyro/uvod.html. Těžko říct, v jakém stavu jsou játra Vašeh přítele, a co zvládnout. U zdravých jedinců nemá většinou jednorázový experiment na játra zásadní dopad, dlouhodobé užívání však může vést k poškození. I tohle riziko by však měl uvážit přítel sám.
Jistě tušíte, že žádná kouzelná formulka, která by ho od experimentu odradila, neexistuje. Také správně cítete, že z dlouhodobého hlediska v dobrém vztahu není na místě ani vydírání nebo vyhrožování tím, že s ním nebudete mluvit. Co tedy můžete dělat? Do ničeho ho nenuťte. A sama se rozhodněte, jak moc se chcete v tomto směru angažovat. Jak podstatný pro Vás takový jednorázový experiment vlastně je? Podle toho pak zvažte další kroky.
Můžete si sama informace nastudovat. Můžete je nabídnout k prostudování i příteli. Můžete se přítele zeptat, co přesně o houbách ví. Stejně tak si s ním můžete promluvit o svých obavách, co by se mohlo stát a zeptat se, zda jsou s kamarádem na podobné riziko připravení (např. kde budou, co by dělali, kdyby jim bylo zle,...). Můžete se ptát na důvody, které ho k experimentu vedou, co si od toho slibuje atd. Stejně tak se můžete zeptat, v čem je pro něj důležité, abyste o experimentu věděla. Zkuste se opravdu zajímat, nevyhledávat spor a nedokazovat mu při tom, že něco není pravda, nebo něco neví. Můžete mu samozřejmě říct, jak se cítíte a jaké máte obavy, ale nakonec to nechte na něm. Sama pro sebe si můžete stanovit, co by pro Vás bylo v tomto směru neúnosné (jak často se podobné experimenty mohou opakovat, zda o nich chcete vědět atd.).
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.