metadon
penynka
Dobrý den,
potřebovala bych poradit, jak postupovat jako rodič a pozorovatel při odvykání metadonu. Syn bly dlouho závislý na heroinu a nyní je již 5 let na metadnu. Nyní konečně našel sílu, odvyknout i metadonu, tak postupně snižuje, ale podle svého. Tady v karlovarském středisku mu naopak radí zvyšovat dávky. Takže postupně snižuje, ale projevuje se to na jeho chování. Je velmi vzteklý a agrsívní. Má nekontrolovatelné výbuchy vzteku, kdy je schopen i někomu..včetně mě jako matky i ublížit fyzicky. K psychiatrovi nechce jít ani do léčebny, že by to tam nezvládl. Můžete mi poradit jak mám postupovat. Někdy při jeho výbuchách se ho opravdu bojím. Děkuji za odpověd

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
odvykání od methadonu by nikdy nemělo probíhat bez dozoru lékaře, a to alespoň ambulantně. Když se dávky vysnižují příliš rychle, může dojít k abstinenčnímu stavu, který může být i životu nebezpečný! Kromě toho jsou stavy při odvykání od methadonu extrémně nepříjemné a je dost těžké je vydržet bez nějaké podpůrné medikace. Tu by měl opět naordinovat lékař, neměl by si ji syn ordinovat sám (léky na bolest, na spaní apod.). Další úskalí domácí detoxifikace je v tom, že tím jak je těžko snesitelná, častěji nevyjde, tedy člověk to vzdá, což u pak ubírá na sebevědomí, že opravdu dokáže abstinvoat. A s každým pokusem je to pak těžší a těžší.
Rozhodně bych tedy doporučovala vysnižovat pod dohledem psychiatra, zkušeného v závislostech. I když mu centrum radí naopak zvyšovat, měli by především ctít jeho přání, obzvlášť když přáním je vyasbtinovat. Ať se  s nimi tedy syn zkusí ještě jednou domluvit, případně vyhledá jiného lékaře. Stačí aby k němu zašel třeba 1x za týden a řekl "je mi tak a tak", nejde o žádnou extrémní kontrolu.Takhle se ale bude zbytečně trápit a ohrožovat sebe i Vás.